Emnebeskrivelse for 2024/25
Identitet, fellesskap og deltagelse
SAM1016
Emnebeskrivelse for 2024/25

Identitet, fellesskap og deltagelse

SAM1016
Hvorfor synker valgdeltagelsen blant unge? Hvorfor øker barnefattigdommen i Norge? Hva gjør kunstig intelligens med elevers evne til kritisk tenking? Hvordan skal vi utdanne for samfunnsengasjement, demokrati og deltagelse? Dette er blant spørsmålene du vil få utforske på dette emnet.
Dette emnet gir en innføring i ulike samfunnsvitenskapelige perspektiv på forholdet mellom individ og samfunn, det politiske systemet i Norge, velferdsstaten, medier og demokrati. Du vil tilegne deg forskningsbasert kunnskap og møte nye perspektiver gjennom å utforske betydningen av makt, sosial bakgrunn og klasse, og mekanismer for inkludering og ekskludering. Gjennom kurset vil du også lære ulike didaktiske tilnærminger, og du får øvd opp evnen til kritisk tenking, debatt og dialog.

Emnet er åpent for alle med generell studiekompetanse og tilbys også som enkeltemne.

Les mer om opptak til enkeltemner her: Opptak til enkeltemner (nord.no)

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om hvordan mennesker skaper ulike former for samhandling og fellesskap, med særlig vekt på barndom og ungdomsår.
  • har innsikt i hva sosial bakgrunn og fordeling av ressurser og makt har å si for spørsmål som inkludering og ekskludering, deltagelse og konflikt.
  • har kjennskap til samfunnsvitenskapelige teorier om flerkulturelle samfunn og rasisme.
  • har kunnskap om det norske politiske systemet og velferdsstaten.
  • har kunnskap om ulike perspektiver på demokrati og medborgerskap i skolesammenheng.

FERDIGHETER

Studenten

  • kan presentere og sammenfatte samfunnsvitenskapelig forsking om det moderne Norge
  • kan anvende faglige begreper til å diskutere sentrale samfunnsutfordringer
  • kan identifisere og drøfte spørsmål om flerkulturalitet, rasisme og diskriminering i skolesammenheng, ved hjelp av teoretiske perspektiver og begreper
  • kan drøfte politiske utfordringer, inkludert spørsmål om etikk, verdier og holdninger
  • kan reflektere kritisk rundt ulike aspekter ved demokrati og demokratiundervisning

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan identifisere og analysere sentrale samfunnsfaglige spørsmål i emnet.
  • kan gi og få tilbakemeldinger på faglige arbeider.
  • kan reflektere kritisk og selvstendig over informasjon, forståelsesmåter og argumentasjon i offentligheten.
  • kan reflektere kritisk og selvstendig over sentrale didaktiske spørsmål innenfor emnet.
  • kan delta i debatter og faglig dialog om sentrale spørsmål på emnet.
Utover semesteravgift, pensumlitteratur og feltarbeid/ekskursjoner forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Valgfritt

Studiet er nettbasert, og forutsetter aktiv digital deltagelse gjennom studieåret. Aktiv deltakelse og dialog er nødvendig for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gjelder også gjennomføring og presentasjon av arbeidskrav. (AK)

I tillegg til nettaktivitet vil det gis tilbud (frivillig) om ekskursjoner, institusjonsbesøk og praktiske arbeid.

Det vil bli gitt tre arbeidskrav i løpet av semesteret.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det er ingen praksis knyttet til studiet.

Sammensatt vurdering (SV)

Den endelige karakteren i emnet er satt sammen av to eksamens-komponenter:

  • Arbeidskrav (AK): Tre arbeidskrav, som vil kunne være både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Vurderingsuttrykk: Godkjent/Ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren
  • Muntlig individuell eksamen: Varighet på muntlig eksamen er ca. 30 minutter. Karakter A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Alle hjelpemidler er tillatt.

Unntak:

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.