Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Norsk og internasjonal historie
SAM1017
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Norsk og internasjonal historie

SAM1017
Emnet tar for seg nyere norsk og internasjonal historie og hvordan denne tematikken kan brukes i skolens samfunnsfagundervisning. Emnet tar for seg framveksten av det moderne Norge fra rundt 1800 og fram til i dag. Det vil tematisere sosiale, økonomiske og politiske endringsprosesser med særlig fokus på hvordan disse har bidratt til å forme den demokratiske utviklingen i perioden. Videre tar emnet for seg sentrale hendelser, utviklingstrekk og fenomener i internasjonal historie fra 1900-tallet og frem til i dag. Det har særlig fokus på krig og konflikter, og hvordan dette utfordrer demokratiet og menneskerettigheter. Emnet tar også opp hvordan internasjonale konflikter og globalisering påvirker Norge. Emnet skal bidra til å utvikle historiebevissthet, historisk empati og forståelse av historisk endring.
Emnet inngår i årsstudium i samfunnsfag som gir undervisningskompetanse i grunnskolen og i andre skoleslag, forutsatt at man har en fullført lærerutdanning etter gjeldende forskrift.

Emnet er åpent for for alle som har generell studiekompetanse og tilbys også som enkeltemne.

Les mer om opptak til enkeltemner her: Opptak til enkeltemner (nord.no)

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om framveksten av det moderne Norge fra 1800-tallet både nasjonalt og lokalt, med særlig kunnskap om den demokratiske utviklingen i denne perioden
  • har kunnskap om sentrale kriger og internasjonale konflikter på 1900-tallet og frem til i dag
  • har kunnskap om hvordan krig, konflikt og folkemord har utfordret demokrati og menneskerettigheter.
  • har kunnskap om hvordan sentrale internasjonale utviklingstrekk og aktører har påvirket Norge.
  • har kunnskap om historiedidaktikk og historiefaglige begreper, teori og metoder og sentrale didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om denne tematikken.

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende kunnskap om emnets tematikk i selvstendig analyse
  • kan koble emnets tematikk opp mot skolens demokratiopplæring
  • kan bruke og kritisk vurdere ulike typer kilder, læringsressurser og didaktiske metoder for å stimulere elevenes historiebevissthet og forståelse av historisk endring knyttet til emnets tematikk
  • kan reflektere over sentrale didaktiske utfordringer og muligheter knyttet til undervisning om emnets tematikk
  • kan arbeide med verdier og holdninger i skolens samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lese og analysere faglitteratur
  • kan bruke kilder på vitenskapelig måte
  • kan reflektere kritisk og selvstendig over sentrale samfunnsfaglige og didaktiske spørsmål innenfor emnet
Semesteravgift og pensumlitteratur. Det forutsettes at studenten disponerer egen PC og utstyr for nettstudier.
Valgbart.

Emnet er nettbasert med asynkrone og synkrone undervisningsøkter, og forutsetter aktiv digital deltagelse gjennom semesteret. Aktiv deltakelse og dialog er nødvendig for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gjelder også gjennomføring og presentasjon av arbeidskrav (AK).

Det vil bli gitt tre arbeidskrav (AK) i løpet av semesteret.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det er ingen praksis knyttet til studiet.

Sammensatt vurdering (SV)

Den endelige karakteren i emnet er satt sammen av to eksamens-komponenter:

  • Arbeidskrav (AK)

Tre arbeidskrav, som vil kunne være både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ Ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

  • Muntlig (MU).

Individuell muntlig eksamen. Teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.