Instruktør klasse S, snøscooter
Ulykkene på snøscooter har tiltatt i mengde og samtidig blitt mer alvorlige. Dette henger sannsynligvis sammen med økt utbredelse og trafikk med kraftige og mer avanserte kjøretøy. En utfordring er å bringe riktig hjelp frem i tide når uhell har skjedd eller teknikken har sviktet.
Emnet skal gi studenten et egnet sett av kunnskaper, ferdigheter, holdninger samt motivasjon for å gjennomføre undervisning i stell og bruk av snøscooter i tråd med trafikkopplæringsforskrift med tilhørende læreplan.
Emnet er delt inn i tre hovedområder:
- samfunn, natur og menneske
- kjøretøyet i bruk
- lærerrollen
Gjennom disse tre perspektivene skal studenten kunne tilegne seg kompetansen som er nødvendig for å oppnå intensjonen i læreplan og norsk trafikkopplæring.
Kunnskap
Studenten:
- har oppdatert trafikkfaglig kunnskap om klasse S- snøscooter
- har bred kunnskap om forhold til miljø, natur og andre brukere av naturen, samt juridiske forhold ved bruk av snøscooter
- har kunnskap om ulike didaktiske valg
- har bred kunnskap om å ferdes i fjellet vinterstid. Herunder tema som bruk av kart, kompass, snø og skredfare, førstehjelp og hypotermi
Ferdigheter
Studenten:
- har god teknisk kjøreferdighet, og kan gjøre sikre vegvalg i ulendt terreng
- kan reflektere over egen og andres kjøremåter i et sikkerhetsperspektiv
- kan benytte faglig teori, gjeldende lovverk og litteratur som er relevant for klasse S
- kan orientere seg i naturen ved bruk av kart, kompass og GPS-baserte hjelpemidler
- kan benytte søkeutstyr etter nedgravd person samt utføre førstehjelp ved kameratredning og lage nødbivuakk
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utøve erfaringsdeling og bidra til utvikling av god praksis gjennom refleksjon med andre
- kan delta i diskusjoner om temaet snøscooteren i et samfunnsperspektiv
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innen opplæring for klasse S som er i tråd med etiske krav og retningslinjer
- har kunnskap om relevante etiske problemstillinger som gjelder for opplæring av førere på snøscooter
Semesteravgift og studieavgift.
De praktiske øvingene innebærer overnattinger som studenten selv må betale. I tillegg kommer reiseutgifter
Emnet vil bli gjennomført over fem dager. To av disse dagene innebærer praktiske øvinger innen Læreplan klasse S sine fire hovedemner.
Det vektlegges stor grad av samarbeid i grupper innen ulike deler med hovedvekt på:
- kjøretøykunnskap og teknisk kjøreferdighet
- bruk av kart, kompass og gps-baserte hjelpemidler for å velge sikre kjøreruter
- ferdsel i fjellet på vinteren med skred og skredfare, nødbivuakk, bruk av søkestang, kameratredning og førstehjelp.
Kompetansen læres gjennom diskusjon, samarbeid og praktisering. Viljen til å kjøre sikkert kan skapes gjennom å gi føreren kunnskap om konsekvenser av å velge en sikker kjøreatferd og en risikofylt kjøreatferd. Å utvikle trafikal kompetanse er en prosess som skjer over tid. Undervisningen bygger på deltakerens forutsetninger og erfaringer
Studentene skal ta betydelig ansvar for og i egen læring, både gjennom selvstendig arbeid og sammen med medstudenter. Det gjennomføres praktiske øvelser i egnet terreng. Læringsarbeidet foregår ved dialog og kunnskapsdeling, klasseromsundervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser, presentasjoner og individuelle øvinger.
- Obligatorisk deltagelse 90% tilstedeværelse i organisert undervisning
- Innlevert og godkjent et arbeidskrav i grupper.
- Individuell hjemmeeksamen med to ukers varighet. Eksamen skal ha et omfang på inntil 12 sider. Vurderingsuttrykk A - F.
Endelig karakter settes når arbeidskrav er godkjent og eksamen bestått.