Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Sosialt arbeids teoretiske og rettslige perspektiver - Barnevernspedagog
SOA1004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Sosialt arbeids teoretiske og rettslige perspektiver - Barnevernspedagog

SOA1004
Emnet gir en introduksjon til barnevernets historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat. Barn- og barndomsforståelser, oppvekst, barnevern og samfunn vil være sentrale tema. Det legges vekt på barn og familiers livssituasjoner, sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, levekår og sosioøkonomiske faktorer både på individ, gruppe og samfunnsnivå, og hvordan livssituasjoner, utfordringer og sammenhenger kan forstås med anvendelse av sosiologiske, pedagogiske, rettslige og psykologiske teorier.
Emnet er forbehold studenter med studierett på Bachelor i barnevern.

Kunnskap

Studenten:

  • Har bred kunnskap om barnevernets historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • Har bred kunnskap om relevante psykologiske, sosiologiske og pedagogiske teorier, og måten disse kan bidra til forståelse av menneskers livssituasjoner.
  • Har kunnskap om barndom, oppvekst, utvikling, sosialisering og barns digitale hverdagsliv.
  • Kjenner til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer
  • Har kunnskap om sammenhengen mellom sosialpolitikk og praksis og hvordan dette påvirker barnevernet i dag
  • Har kunnskap om særskilte problemstillinger knyttet til urfolk og etniske minoriteter i barnevernsarbeid, med særskilt vekt på samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
  • Har kjennskap til sentrale føringer for barnevernet gitt gjennom nasjonale og internasjonale konvensjoner, herunder FNs barnekonvensjon artikkel 3, 12 og 30.
  • Har kunnskap om aktivitet som kommunikasjons- og samhandlingsverktøy og som forebyggende- og helsefremmende tiltak for brukere/ brukergrupper i ulike praksisfelt.
  • Kjenner til sentrale bestemmelser og prinsipper om rettsikkerhet og medvirkning.
  • Har bred kunnskap om rettskildelære og rettsanvendelsesprosessen (juridisk metode)
  • Har bred kunnskap om formål, kriterier og saksbehandlingsregler knyttet til samtykkebaserte tiltak og tjenester i helse- og omsorgstjenester, NAV og barneverntjenester.
  • Har kunnskap om borgernes generelle menneskerettigheter, sentrale konvensjoner og deres sammenheng med FNs bærekraftsmål
  • Kunnskap om innholdet i og betydningen av rettsforholdet mellom barn og foreldre, herunder foreldreansvar, daglig omsorg og samværsrett.
  • Har kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende psykologiske, pedagogiske og sosiologiske perspektiver for å analysere og forstå barns utvikling, oppvekst og livssituasjon med særlig vekt på barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner og utvikling og betydning av sosiale problem.
  • Kan anvende kunnskap om barndom, utvikling og sosialisering til å reflektere rundt mulighetsrom og utfordringer knyttet til barnet som aktør i eget liv
  • Kan reflektere over egen rolle som profesjonsutøver, forforståelse og holdninger i møte med andre
  • Kan anvende ulike aktiviteter og kommunikasjonsformer til å fremme mestring, utvikling, deltakelse og inkludering.
  • Kan anvende faglig kunnskap til å utarbeide faglige presentasjoner og problemstillinger og presentere disse i samarbeid med andre.
  • Kan identifisere, tolke og avveie rettskilder i samsvar med prinsipper for rettsanvendelse
  • Kan anvende juridisk kunnskap til å avgjøre konkrete saker, herunder å utforme og begrunne enkeltvedtak
  • Kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper, deriblant samiske brukere

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i etiske problemstillinger og dilemma som kan oppstå som følge av barnevernets sammensatte mandat og verdigrunnlag
  • Har innsikt i, og kan utveksle synspunkter om, samspillet mellom ulike psykologiske, pedagogiske og sosiologiske forståelsesrammer relatert til arbeid med barn og familier på individ-, gruppe og samfunnsnivå.
  • Har innsikt i hvordan lovgivning innenfor barne- og familierett, helse, omsorg, velferd og sosiale tjenester gir rammer og føringer for utøvelsen av sosialt arbeid
  • Har innsikt i hvordan nasjonale og internasjonale rettskilder skal anvendes til å gjøre begrunnede valg og beslutninger
  • Kan formidle faglige beskrivelser, analyser og forståelser både muntlig og skriftlig.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne for studenter på Bachelor i barnevern

Emnets undervisning er organisert i tre moduler;

Modul 1; Yrkesfelt, teoretiske perspektiver og forståelsesmåter

Modul 2: Velferdslovgivning og rettsanvendelse

Modul 3; Aktivitetsfag

I emnet benyttes følgende undervisnings- og læringsformer:

Forelesninger brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis.

Seminarer brukes for trening i anvendelse av perspektiver og teorier.

Ferdighetstrening brukes i utvikling av egen rolle og anvendelse av aktiviteter i aktivitetsfag

Egenstudier innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og seminaroppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet

Seminarer knyttet til teorianvendelse, profesjon og forståelsesmåter, undervisning knyttet til rettsanvendelse, ferdighetstrening, individuelle studentsamtaler og skriftlig arbeid er obligatorisk grunnet at slik undervisning forutsetter utveksling av synspunkter, tilbakemelding og samhandling med andre for å nå læringsutbytte. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som publiseres i canvas ved semesterstart.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

OD1: Deltakelse i undervisning knyttet til teorianvendelse, profesjon og forståelsesmåter, minimum 80% oppmøte. Oppmøte beregnes pr økt. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.

OD2: 80% deltakelse i undervisning knyttet til rettsanvendelse.Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100

AK1: Deltakelse i ferdighetstrening, aktivitetsfag. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100

AK2: Individuell studentsamtale. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 

AK3: Skriftlig arbeid. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 

Hjemmeeksamen (HJ), 1 uke: Del 1, begrepsforståelse. Del 2, teorianvendelse. Karakterregel A-F.  Godkjent OD1 er vilkår for å gå opp til HJ. Karakterregel A-F. Teller 60/100.

Skoleeksamen (SK), 6 timer, Rettsanvendelse. Karakterregel A-F. Godkjent OD2 er vilkår for å gå opp til SK. Karakterregel A-F. Teller 40/100.

Ved skoleeksamen er tillatte hjelpemidler blyant/penn, Lovdata, utskrifter fra Lovdata, lovsamling og inntil to stk tospråklige ordbøker. Ved digital skoleeksamen skal kandidatene ha med egen bærbar datamaskin, jamfør Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet, §8-2. Kandidatene plikter å sette seg inn i hvilke forberedelser som kreves til digital eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).

Ved hjemmeeksamen er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).