Den sosiale kroppen
Dette er et teoretisk emne. Emnet tilbys studenter på bachelor i sosialt arbeid og barnevern, siste studieår.
Emnet kan også tilbys som enkeltemne, opptak forutsetter at forkunnskapskrav er oppfylt.
I fulltids studieprogram (BASOA og BABEV); Alle emner på 1. og 2. studieår må være bestått for å kunne ta emnet.
I deltid studieprogram (BASOAH); Alle emner i de seks første semestrene foruten SA270S, må være bestått for å kunne ta emnet.
For enkeltemnestudenter må tilsvarende forkunnskaper være oppfylt.
Kunnskaper
Studenten:
- Har bred kunnskap om sentrale sosiologiske og psykologiske teorier om kjennetegn ved dagens senmoderne samfunn og hvordan disse bidrar til å forme selvbilde, kroppsbilde og identitet.
- Har bred kunnskap om spiseforstyrrelser og selvskading blant barn, unge og voksne
- Har kunnskap om kjønn, identitet, kroppsbilde, kroppspress og prestasjonspress
- Har kunnskap om følelser/emosjoner og selvfølelse
- Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene spiseforstyrrelser og selvskading
Ferdigheter
Studenten:
- Kan anvende senmoderne sosiologiske og psykologiske teorier og perspektiver til å analysere og forstå identitet, helse, kropp og følelser
- Kan reflektere over hvordan kunnskap om identitet, helse, kjønn og kropp konkret kan anvendes i sosialt arbeid med spiseforstyrrelser og selvskading
- Kan finne, vurdere og henvise til informasjon, forskning og annet fagstoff om identitet, helse, kropp og følelser
- Kan beherske relevante sosialfaglige metoder, teknikker og uttrykksformer som anvendes i arbeid med spiseforstyrrelser og selvskading.
Generell kompetanse
Studenten:
- Har innsikt i sosiologiske teorier om det senmoderne samfunnet, helsesosiologi, følelsenes sosiologi, samt psykologiske perspektiver omhandlende den sosiale kroppen
- Har innsikt i den senmoderne kulturens spesifikke kjennetegn og fordringer, og hvordan den sosiale kroppen formes i møte med disse forventningene
- Kan formidle relevante sosiologiske og sosialfaglige problemstillinger og løsninger knyttet til den sosiale kroppen både skriftlig og muntlig
- Kan utveksle synspunkt om hvordan kunnskap om den sosiale kroppen har relevans for praksisfeltet sosialt arbeid og barnevern, og arbeid med spiseforstyrrelser og selvskading i særdeleshet.
Forelesninger
brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Forelesningene kan holdes digitalt på tvers av studiestedene.
En kombinasjon av student- og lærerstyrt seminar
benyttes for å gi studentene mulighet til å bearbeide fagstoff i samhandling med medstudenter og fagansatte, der alle bidrar aktivt til innholdet.
Egenstudier
innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid i forbindelse med forelesninger, tilegnelse av pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet.
Sammensatt vurdering bestående av:
Obligatorisk deltakelse (OD), oppmøte minimum 80 prosent på deler av undervisning. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent. Må være bestått før fremstilling til Hjemmeeksamen (HJ).
Hjemmeeksamen (HJ) - Individuell, 1 uke.Karakterregel A-F. Teller 100/100. .