Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Den sosiale kroppen
SOA2003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Den sosiale kroppen

SOA2003

Dette er et teoretisk emne. Emnet tilbys studenter på bachelor i sosialt arbeid og barnevern, siste studieår.

Emnet kan også tilbys som enkeltemne, opptak forutsetter at forkunnskapskrav er oppfylt.

I fulltids studieprogram (BASOA og BABEV); Alle emner på 1. og 2. studieår må være bestått for å kunne ta emnet.

I deltid studieprogram (BASOAH); Alle emner i de seks første semestrene foruten SA270S, må være bestått for å kunne ta emnet.

For enkeltemnestudenter må tilsvarende forkunnskaper være oppfylt.

Kunnskaper

Studenten:

  • Har bred kunnskap om sentrale sosiologiske og psykologiske teorier om kjennetegn ved dagens senmoderne samfunn og hvordan disse bidrar til å forme selvbilde, kroppsbilde og identitet.
  • Har bred kunnskap om spiseforstyrrelser og selvskading blant barn, unge og voksne
  • Har kunnskap om kjønn, identitet, kroppsbilde, kroppspress og prestasjonspress
  • Har kunnskap om følelser/emosjoner og selvfølelse
  • Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene spiseforstyrrelser og selvskading

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende senmoderne sosiologiske og psykologiske teorier og perspektiver til å analysere og forstå identitet, helse, kropp og følelser
  • Kan reflektere over hvordan kunnskap om identitet, helse, kjønn og kropp konkret kan anvendes i sosialt arbeid med spiseforstyrrelser og selvskading
  • Kan finne, vurdere og henvise til informasjon, forskning og annet fagstoff om identitet, helse, kropp og følelser
  • Kan beherske relevante sosialfaglige metoder, teknikker og uttrykksformer som anvendes i arbeid med spiseforstyrrelser og selvskading.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i sosiologiske teorier om det senmoderne samfunnet, helsesosiologi, følelsenes sosiologi, samt psykologiske perspektiver omhandlende den sosiale kroppen
  • Har innsikt i den senmoderne kulturens spesifikke kjennetegn og fordringer, og hvordan den sosiale kroppen formes i møte med disse forventningene
  • Kan formidle relevante sosiologiske og sosialfaglige problemstillinger og løsninger knyttet til den sosiale kroppen både skriftlig og muntlig
  • Kan utveksle synspunkt om hvordan kunnskap om den sosiale kroppen har relevans for praksisfeltet sosialt arbeid og barnevern, og arbeid med spiseforstyrrelser og selvskading i særdeleshet.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Forelesninger

brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Forelesningene kan holdes digitalt på tvers av studiestedene.

En kombinasjon av student- og lærerstyrt seminar

benyttes for å gi studentene mulighet til å bearbeide fagstoff i samhandling med medstudenter og fagansatte, der alle bidrar aktivt til innholdet.

Egenstudier

innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid i forbindelse med forelesninger, tilegnelse av pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet.

Studieprogrammet evalueres årlig gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering bestående av:

Obligatorisk deltakelse (OD), oppmøte minimum 80 prosent på deler av undervisning. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent. Må være bestått før fremstilling til Hjemmeeksamen (HJ).

Hjemmeeksamen (HJ) - Individuell, 1 uke.Karakterregel A-F. Teller 100/100. .

Ved hjemmeeksamen er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).