Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Funksjonshemmede og samfunn
SOA2005
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Funksjonshemmede og samfunn

SOA2005
Emnet omhandler sentrale tema for arbeid med funksjonshemmede, som nedbygging av barrierer, FN`s menneskerettigheter, lovverk, arbeid og sysselsetting, levekår, diskriminering, inkludering, aktivitet og deltakelse.

Emnet tilbys studenter på Bachelor i sosialt arbeid og bachelor i barnevern i siste semester.

Emnet kan også tilbys som enkeltemne, opptak forutsetter at tilsvarende forkunnskapskrav er oppfylt.

I fulltids studieprogram (BASOA og BABEV); Alle emner på 1 og 2 studieår må være bestått for å kunne ta emnet.

I deltid studieprogram (BASOAH); Alle emner i de seks første semesterne foruten SA270S, må være bestått for å kunne ta emnet.

Emnet kan også tilbys som enkeltemne, opptak forutsetter at tilsvarende forkunnskapskrav er oppfylt.

Kunnskap

Studenten:

  • Har bred kunnskap om ulike forståelser av funksjonshemming.
  • Har bred kunnskap om samfunnsarbeid, saksbehandling og arbeid med fjerning av funksjonshemmende barrierer
  • Kan oppdatere sin kunnskap om FN konvensjonen om rettighetene til mennesker med funksjonsnedsettelse og relevante lover.
  • Har kunnskap om utvikling av politikk av særlig relevans for personer med funksjonsnedsettelse.
  • Har kunnskap om habiliterings og rehabiliteringstjenester.
  • Har kjennskap til nasjonal og internasjonal forskning på funksjonshemmedes levekår.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan reflektere over hvordan ulike forståelser av funksjonshemming innvirker på organisering, tilrettelegging og innhold i ulike tjenester
  • Kan finne, vurdere og henvise til innhold i FN konvensjonen og sosialpolitiske målsettinger og relater dette til problemstillinger sosialt arbeid på ulike områder.
  • Kan anvende kunnskap om FN konvensjonen, eksisterende lovgivning og politiske målsettinger i utøvelse og utvikling av tjenester.
  • Kan anvende relevant kunnskap til å støtte mennesker med funksjonsnedsettelser til å kunne leve gode liv i tråd med egne preferanser.
  • Kan anvende relevant kunnskap for å få endret funksjonshemmende barrierer i samfunnsinstitusjoner og i samfunnet generelt.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i hvordan samspillet mellom den enkeltes forutsetninger og krav fra miljø har betydning for den enkeltes funksjonshemming og hvordan gapet her kan minskes.
  • Har innsikt i samarbeid med andre profesjonelle og de berørte og deres organisasjoner om utvikling av tjenester.
  • Har utveksle synspunkter og erfaringer om hvordan støtte den enkelte og grupper til å kunne ta beslutninger selv.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Forelesninger

brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Forelesningene kan holdes digitalt på tvers av studiestedene

En kombinasjon av student- og lærerstyrt seminar

benyttes for å gi studentene mulighet til å bearbeide fagstoff i samhandling med medstudenter og fagansatte, der alle bidrar aktivt til innholdet.

Egenstudier

innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Emnets vurderingsform består av sammensatt vurdering;

Obligatorisk deltakelse (OD), 80% deltakelse i deler av undervisning. Oppmøte beregnes pr økt. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.

Hjemmeeksamen (HJ), individuell. 1 uke. Teller 100/100. Karakterregel A-F.

Ved hjemmeeksamen er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).