Funksjonshemmede og samfunn
Emnet tilbys studenter på Bachelor i sosialt arbeid og bachelor i barnevern i siste semester.
Emnet kan også tilbys som enkeltemne, opptak forutsetter at tilsvarende forkunnskapskrav er oppfylt.
I fulltids studieprogram (BASOA og BABEV); Alle emner på 1 og 2 studieår må være bestått for å kunne ta emnet.
I deltid studieprogram (BASOAH); Alle emner i de seks første semesterne foruten SA270S, må være bestått for å kunne ta emnet.
Emnet kan også tilbys som enkeltemne, opptak forutsetter at tilsvarende forkunnskapskrav er oppfylt.
Kunnskap
Studenten:
- Har bred kunnskap om ulike forståelser av funksjonshemming.
- Har bred kunnskap om samfunnsarbeid, saksbehandling og arbeid med fjerning av funksjonshemmende barrierer
- Kan oppdatere sin kunnskap om FN konvensjonen om rettighetene til mennesker med funksjonsnedsettelse og relevante lover.
- Har kunnskap om utvikling av politikk av særlig relevans for personer med funksjonsnedsettelse.
- Har kunnskap om habiliterings og rehabiliteringstjenester.
- Har kjennskap til nasjonal og internasjonal forskning på funksjonshemmedes levekår.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan reflektere over hvordan ulike forståelser av funksjonshemming innvirker på organisering, tilrettelegging og innhold i ulike tjenester
- Kan finne, vurdere og henvise til innhold i FN konvensjonen og sosialpolitiske målsettinger og relater dette til problemstillinger sosialt arbeid på ulike områder.
- Kan anvende kunnskap om FN konvensjonen, eksisterende lovgivning og politiske målsettinger i utøvelse og utvikling av tjenester.
- Kan anvende relevant kunnskap til å støtte mennesker med funksjonsnedsettelser til å kunne leve gode liv i tråd med egne preferanser.
- Kan anvende relevant kunnskap for å få endret funksjonshemmende barrierer i samfunnsinstitusjoner og i samfunnet generelt.
Generell kompetanse
Studenten:
- Har innsikt i hvordan samspillet mellom den enkeltes forutsetninger og krav fra miljø har betydning for den enkeltes funksjonshemming og hvordan gapet her kan minskes.
- Har innsikt i samarbeid med andre profesjonelle og de berørte og deres organisasjoner om utvikling av tjenester.
- Har utveksle synspunkter og erfaringer om hvordan støtte den enkelte og grupper til å kunne ta beslutninger selv.
Forelesninger
brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Forelesningene kan holdes digitalt på tvers av studiestedene
En kombinasjon av student- og lærerstyrt seminar
benyttes for å gi studentene mulighet til å bearbeide fagstoff i samhandling med medstudenter og fagansatte, der alle bidrar aktivt til innholdet.
Egenstudier
innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet.
Emnets vurderingsform består av sammensatt vurdering;
Obligatorisk deltakelse (OD), 80% deltakelse i deler av undervisning. Oppmøte beregnes pr økt. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.
Hjemmeeksamen (HJ), individuell. 1 uke. Teller 100/100. Karakterregel A-F.