Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Samhandling og sosiale problemer i senmoderne tid
SOA5007
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Samhandling og sosiale problemer i senmoderne tid

SOA5007

Emnet har fokus på kjennetegn ved det senmoderne ved det senmoderne samfunnet, og hvordan samfunnsmessige forhold og samhandling mellom mennesker spiller en rolle i utvikling av sosiale fenomen og sosiale problemer.

Sentralt i emnet er sosiologiske forståelser av helse og sykdom, samt emosjonssosiologi og diagnosenes sosiologi.

Disse teoretiske tilnærmingene anvendes til å belyse og analysere sentrale samfunnsfenomen og sosiale problem, som ulike typer sosial ulikhet og medikalisering av sosiale problem.

Sentralt i emnet står forholdet mellom helse, kropp & samfunn og kultur, med vekt på sosiale fenomen som bl.a. stress, depresjon, spiseproblematikk, demens, kronisk utmattelsessyndrom, livsstil og identitetsuttrykk.

Studenten må ha studierett på Master i sosialvitenskap eller Master i samfunnsanalyse.

Kunnskap

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om det senmoderne samfunnet.
  • Har avansert kunnskap om sentrale samfunnsteorier og kan anvende disse for å forstå nåtidig sosiale og kulturelle fenomen og problem.
  • Har inngående kunnskap om relasjon mellom helse, kropp og kjønn og sosiale problem.
  • Har avansert kunnskap om sosiologiske og medisinske perspektiver på helse og sykdom, med vekt på forholdet mellom levekår og sosiale problem.
  • Har inngående kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet helsesosiologi og sosiale problem, og kan analysere relevante problemstillinger innen fagområdet.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan analysere sentrale teoretiske perspektiver som kan brukes for å belyse nåtidige samfunnsfenomen og sosiale problem omhandlende helse og sykdom, kropp og kjønn.
  • Kan bruke helsesosiologiske tilnærmingsmåter i analysen av sentrale samfunnsfenomen.
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til informasjon og fagstoff omhandlende samtidsaktuelle sosiologiske og sosiale problem omhandlende helse, kropp og kjønn.
  • Kan analysere den senmoderne kulturens spesifikke utfordringer, og hvordan sosiale problemer blir helseproblemer i denne spesifikke konteksten.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan bidra til nytenkning gjennom å designe, analysere og formidle relevante sosiologiske og sosialfaglige problemstillinger og løsninger knyttet til helse, kropp, samfunn og kultur.
  • Kan kommunisere om og formidle kunnskap om fagfeltet og anvende denne i kritisk refleksjon over fagområdet, alene og sammen med andre.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Teoriemne.

Valgemne for studenter ved Master i sosialvitenskap, fordypning sosialt arbeid.

Kan også tilbys som valgemne for studenter ved Master i samfunnsanalyse under forutsetning av at de behersker norsk/skandinavisk da emnet undervises i på norsk.

Undervisningene foregår primært på campus, bolkbasert (for å tilpasse de som har jobb ved siden av studiet), men kan kombineres med enkelte digitale undervisninger.

Læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer og egenstudier.

Emnet undervises i på norsk.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Ingen.

Sammensatt vurdering (SV) bestående av:

  • Arbeidskrav, AK. Deltakelse i seminar. Vurdering Godkjent/Ikke godkjent. Teller 0/100.
  • Hjemmeeksamen, HJ. Individuell, 1 uke. Vurdering A-F. Teller 100/100.
Ved hjemmeeksamen er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).