Engelsk språk og språkvitenskap
- Studenten kan tilnærme seg studiet av språket som vitenskap, støttet av logisk argumentasjon og empiriske beviser;
- Studenten kan relatere språkfenomener til de bakenforliggende menneskelige evnene som gjør språktilegning og språkbruk mulig.
- Studenten kan bruke grunnleggende begrep og fagterminologi til å analysere engelsk grammatikk, ordforråd, uttale og betydning.
- Studenten kan bruke grunnleggende begrep og fagterminologi til å forklare sosial, kulturell og historisk variasjon, med fokus på situasjonen i engelsktalende land.
Generell studiekompetanse. Dette kurset er for studenter tatt opp på Engelsk årsstudium og Bachelor i Engelsk og er også åpent for utvekslingsstudenter ved Nord universitet.
FAGKUNNSKAP
Studenter som har deltatt på Engelsk språk for fullt vil få følgende fagkunnskaper:
- grunnleggende prinsipper for å beskrive og forklare språklyder og lydsystemer og hvordan disse kan anvendes i beskrivelsen av engelsk;
- grunnleggende prinsipper for å analysere grammatisk struktur (oppbygningen av ord, ledd og setninger) og hvordan disse kan anvendes i analysen av engelsk;
- grunnleggende prinsipper for å analysere ord- og setningsbetydning og hvordan disse kan anvendes i analysen av engelsk;
- grunnleggende prinsipper for å beskrive og forklare hvordan vi bruker språket til å handle i gitte kontekster og hvordan disse kan brukes for å forstå kommunikasjon på engelsk;
- grunnleggende prinsipper for og forbindelser mellom språkvariasjon og endring, hvordan engelsk varierer i tid og rom;
- grunnleggende påstander om språkets vesen, likheter og ulikheter sammenlignet med andre kommunikasjonssystemer, hvordan det tilegnes og behandles i hjernen;
- grunnleggende påstander om betydningen språket har for alle aspekter av menneskets tilværelse, herunder dets rolle i menneskets biologiske og kulturelle utvikling.
FERDIGHETER
Studenter som har deltatt på Engelsk språk for fullt vil utvikle følgende praktiske ferdigheter:
- belyse språkvitenskapelige problemstillinger på engelsk, både muntlig og skriftlig, på en måte som er sikker og funksjonell, og som benytter seg av aktuelle faglige uttrykksformer;
- transkribere ytringer slik de uttales ved hjelp av lydskrift;
- analysere betydning og setningsoppbygning, bl.a. ved hjelp av spesialisert programvare;
- formatere språkvitenskapelige tekster med utgangspunkt i konvensjonene som gjelder for faget;
- finne, kritisk vurdere og henvise til kvalitetssikrede kilder ved hjelp av konvensjonene som gjelder for faget.
GENERELL KOMPETANSE
Aktivitetene og undervisningsmetodene tar sikte på å utvikle studentens evner til å:
- vedlikeholde, reflektere over og oppdatere sin fagkompetanse innen engelsk språkvitenskap;
- ha innsikt i etiske problemstillinger knyttet til språkbruk og -holdninger;
- forstå relevansen av fagområdet engelsk språkvitenskap for aktuelle yrker og samfunnsoppgaver;
- samarbeide med andre studenter i å planlegge og gjennomføre en muntlig fremføring som formidler forskningsresultater fra engelsk språkvitenskap;
Obligatorisk deltakelse 85 %, godkjent / ikke godkjent
Arbeidskrav (AK), Muntlig gruppepresentasjon, vurderes som godkjent/ikke godkjent
Obligatorisk deltakelse og arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Mappe bestående av tre skriftlige arbeider:
1: Kort essay
2: Analyse og transkripsjon
3. Essay over selvvalgt tema
Mappa teller 100% av karakter i emnet, vurderes A-F.
Alle hjelpemidler tillatt.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
Kurset forutsetter språklige ferdigheter i engelsk på høyt nivå, både skriftlig og muntlig, tilsvarende det nivået som oppnås ved å ta engelsk som fordypningsfag ved videregående skole, dvs. 5 uketimer fordypning også andre året ved videregående skole, med karakter 4 eller bedre. Studenter forventes å ha en forståelse av grunnleggende begrep i grammatikken, spesielt ordklasser som verb, substantiv, preposisjon, adjektiv, og relasjoner som subjekt, direkte objekt, indirekte objekt, og samsvar.
Før kurset begynner anbefales det at studenter gjør seg kjent med et oppslagsverk om språk, for eksempel:
- Crystal, David. 2003. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2. utgave. Cambridge: Cambridge University Press.
- Crystal, David. 2010. The Cambridge Encyclopedia of Language. 3. utgave. Cambridge: Cambridge University Press.
Følgende er populærvitenskapelige arbeider om språket sett fra et biologisk perspektiv:
- Pinker, Steven. 1994. The Language Instinct: How the mind creates language. New York: Harper Perennial.
- Pinker, Steven. 1999. Words and Rules: The ingredients of language. New York: Harper Perennial.
En populærvitenskapelig innføring på norsk er:
Uri, Helene. 2004. Hva er språk? Oslo: Universitetsforlaget.
Grunnleggende IKT-ferdigheter forutsettes. Studenter forventes å ha, eller erverve seg ferdighetene til å:
- formatere oppgaver ved hjelp av tekstbehandlingsprogram i tråd med gjeldende stilmanual;
- konvertere dokumenter til PDF-format for innlevering;
- laste ned, installere og kjøre spesialisert programvare.