Engelsk språk og språkvitenskap
KUNNSKAP
Etter å ha fullført kurset, vil studentene kunne:
- forklare hva «språk», «kommunikasjon» og «signalisering» innebærer, og hvordan språk kan tilnærmes vitenskapelig
- forklare hvordan engelske ord og setninger er bygd opp og tolket
- redegjøre for hvordan engelsk brukes i kommunikasjon og signalisering av sosial tilhørighet
- beskrive hvordan engelsk varierer geografisk, sosialt og historisk
FERDIGHETER
Etter å ha fullført kurset, vil studentene kunne:
- analysere strukturen til engelske ord og setninger ved hjelp av gjeldende faglige konvensjoner
- transkribere uttrykk på engelsk ved hjelp av det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA)
- finne og vurdere vitenskapelige kilder for engelsk språk og språkvitenskap
- diskutere engelsk språk og språkvitenskap ved hjelp av passende begreper og terminologi
- oppdatere og utvide ens kunnskap om engelsk språk og språkvitenskap
GENERELL KOMPETANSE
Etter å ha fullført kurset, vil studentene kunne:
- reflektere over og anvende begreper fra engelsk språk og språkvitenskap på nye fakta
- kritisk vurdere diskusjoner i media om språkvitenskap og engelsk språk
- formidle relevansen av lingvistikk og engelsk for utdanning, livsferdigheter, demokratisk deltakelse og bærekraftig sosial utvikling i vår egen tid
- samarbeide med andre studenter om planlegging og gjennomføring av en muntlig presentasjon som formidler et forskningsresultat fra engelsk språk og lingvistikk
Obligatorisk deltakelse 85 %, godkjent / ikke godkjent
Arbeidskrav (AK), Muntlig gruppepresentasjon, vurderes som godkjent/ikke godkjent
Obligatorisk deltakelse og arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Mappe bestående av tre skriftlige arbeider:
1: Kort essay
2: Analyse og transkripsjon
3. Essay over selvvalgt tema
Mappa teller 100% av karakter i emnet, vurderes A-F.
Kurset forutsetter språklige ferdigheter i engelsk på høyt nivå, både skriftlig og muntlig, tilsvarende det nivået som oppnås ved å ta engelsk som fordypningsfag ved videregående skole, dvs. 5 uketimer fordypning også andre året ved videregående skole, med karakter 4 eller bedre. Studenter forventes å ha en forståelse av grunnleggende begrep i grammatikken, spesielt ordklasser som verb, substantiv, preposisjon, adjektiv, og relasjoner som subjekt, direkte objekt, indirekte objekt, og samsvar.
Grunnleggende IKT-ferdigheter forutsettes. Studenter forventes å ha, eller erverve seg ferdighetene til å:
- formatere oppgaver ved hjelp av tekstbehandlingsprogram i tråd med gjeldende stilmanual;
- konvertere dokumenter til PDF-format for innlevering;
- laste ned, installere og kjøre spesialisert programvare.