Emnebeskrivelse for 2024/25
Engelsk språk og språkvitenskap
SP170L
Emnebeskrivelse for 2024/25

Engelsk språk og språkvitenskap

SP170L
Hva kan du når du kan et språk? Vi søker svar på dette ved å se på det engelske språket: Hvordan det uttales, hvordan ord, fraser, og setninger bygges opp, hvordan det tilegnes av barn, hvordan det brukes i sosial kontekst, hvordan engelsk varierer i ulike deler av den engelsktalende verden, og hvordan språket har forandret seg, og fortsetter å forandre seg, over tid.
Dette kurset gir en innføring i studiet av språk som vitenskap ved hjelp av eksempler fra engelsk og den engelsktalende verden. Vi begynner med en undersøkelse av begrepene «språk», «kommunikasjon» og «signalisering», tar opp hvilke evner som ligger bak, og argumenterer for at språk er en type kunnskap som menneskelige barn er biologisk rustet til å tilegne seg. Første del av kurset ser på hva denne «språkkunnskapen» innebærer, og gir en oversikt over de grunnleggende begrepene og teoriene for analyse av engelsk grammatikk, ordforråd, uttale og betydning. Andre del av kurset ser på hvordan språk brukes i kommunikasjon og signalisering, og introduserer grunnleggende konsepter og teorier for å forklare sosial, kulturell og historisk variasjon, med fokus på situasjonen i engelskspråklige land.
Generell studiekompetanse
Generell studiekompetanse og/eller internasjonal eller utvekslingsstudentstatus ved Nord universitet.

Ved fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

KUNNSKAP

  • forklare hva «språk», «kommunikasjon» og «signalisering» innebærer, og hvordan språk kan tilnærmes vitenskapelig
  • forklare hvordan engelske ord og setninger er bygd opp og tolket
  • redegjøre for hvordan engelsk brukes i kommunikasjon og signalisering av sosial tilhørighet
  • beskrive hvordan engelsk varierer geografisk, sosialt og historisk

FERDIGHETER

  • analysere strukturen til engelske ord og setninger ved hjelp av gjeldende faglige konvensjoner
  • transkribere uttrykk på engelsk ved hjelp av det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA)
  • finne og vurdere vitenskapelige kilder for engelsk språk og språkvitenskap
  • diskutere engelsk språk og språkvitenskap ved hjelp av passende begreper og terminologi
  • oppdatere og utvide kunnskapen om engelsk språk og språkvitenskap

GENERELL KOMPETANSE

  • reflektere over og anvende begreper fra engelsk språk og språkvitenskap på nye fakta
  • kritisk vurdere diskusjoner i media om språkvitenskap og engelsk språk
  • formidle relevansen av lingvistikk og engelsk for utdanning, livsmestring, demokratisk deltakelse og bærekraftig sosial utvikling i vår egen tid
  • samarbeide med andre studenter om planlegging og gjennomføring av en muntlig presentasjon som formidler et forskningsresultat fra engelsk språk og lingvistikk
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk innenfor studieprogrammene Bachelor engelsk og Årsstudium engelsk. Tilbys også som valgfritt emne utenfor disse programmene.
Undervisningen er campus-basert med ukentlig undervisning (12 uker). Undervisningen gis i form av forelesninger og gruppearbeid. Det vil være tid for personlig veiledning utenom undervisningen etter behov. Studenter forventes å ha tilgang til internett, nærmere bestemt vårt digitale klasserom Canvas samt bibliotekets elektroniske samlinger.
Emnet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis- og sluttevaluering). Disse inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.

Obligatorisk deltakelse 85 %, godkjent / ikke godkjent

Arbeidskrav (AK), Muntlig gruppepresentasjon, vurderes som godkjent/ikke godkjent

Obligatorisk deltakelse og arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Mappe bestående av tre skriftlige arbeider:

1: Kort essay

2: Analyse og transkripsjon

3. Essay over selvvalgt tema

Mappa teller 100% av karakter i emnet, vurderes A-F.

Alle hjelpemidler tillatt.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.