Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2017/18)
Amerikanske studier
SP172L
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2017/18)

Amerikanske studier

SP172L
Amerikanske studier er et emne som vil gi studenten en grundig innføring i den amerikanske litteraturhistorien så vel som å gi ham eller henne en forståelse for de forskjellige sosiale, kulturelle og historiske kontekster for hvert verk. I tillegg vil studenten bli introdusert for et rikt utvalg amerikansk ungdomslitteratur satt inn i en litteraturteoretisk og didaktisk sammenheng.
Generell studiekompetanse
Generell studiekompetanse

Etter fullført kurs skal studenten:

Kunnskap:

  • ha kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
  • ha kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • ha kjennskap til noen varianter av engelsk
  • ha kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
  • ha kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

Ferdigheter:

  • kunne bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
  • kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • kunne legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
  • kunne velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
  • kunne analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
  • kunne tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
  • kunne tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • kunne arbeide selvstendig med problemstillinger i faget

Generell kompetanse:

  • kunne vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
  • kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Emnet tilbys som fleksibelt studium med 4 ukessamlinger (ca. 70 timer forelesninger totalt). Det vil være avsluttende eksamen til jul. I tillegg forventes det at studentene har tilgang på internett og kan benytte seg av vårt digitale klasserom på Fronter. I undervisningen legges det opp til forelesninger og seminarer samtidig som det vil være tid for personlig veiledning utenom undervisningen.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis -evaluering og slutt - evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.

Obligatorisk deltakelse (OD): Deltakelse undervisning (minimum 85%): Godkjent / Ikke godkjent

Arbeidskrav (AK): 3 Nettseminarer: Delta digitalt i faglige diskusjoner ved å skrive minimum 1 faglig innlegg som en kommentar på et gitt tema, samt kommentere innleggene til medstudenter. Godkjent / Ikke godkjent

HJ: Hjemmeeksamen, varighet 1 uke, karakterregel A - F, teller 33/100

MU: Muntlig eksamen, varighet 1 time, karakterregel A - F, teller 67/100

Obligatorisk deltakelse og arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Alle hjelpemidler tillatt

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.