Emnebeskrivelse for 2023/24
Spesialpedagogikk i en inkluderende skole
SPD1001
Emnebeskrivelse for 2023/24

Spesialpedagogikk i en inkluderende skole

SPD1001

I emnet Spesialpedagogikk i en inkluderende skole (15 stp.) introduseres det spesialpedagogiske feltet med fokus på undervisningsoppgaver i trinn 8-13.

Et sentralt mål i emnet er å styrke studentens kunnskap og ferdigheter ved den faglige- og sosiale tilretteleggingen for elever med behov for ekstra støtte.

I emnet undersøkes sentrale grunnleggende verdier innenfor spesialpedagogikken kritisk ved hjelp av aktuelle perspektiver og begreper som normalitet/avvik og inkludering/ekskludering. Emnet inneholder både et individ- og et systemfokus.

Sentrale temaer inkludert i emnet er: introduksjon til spesialpedagogiske prosesser og inkludering samt tilpasset opplæring og spesialundervisning som hjelp for elever med behov for ekstra støtte (jf. elever med generelle lærevansker, kommunikasjons- og språkvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, konsentrasjons- og reguleringsvansker samt elever med stort læringspotensial).

Innenfor rammen av de sentrale temaene vil også minoritetspråklige elevers eventuelle utfordringer aktualiseres sammen med samarbeid mellom skolens aktører og utvikling av forskningsbasert skolepraksis.

Det legges særlig vekt på hvordan lærere aktivt kan arbeide for å utvikle et inkluderende læringsmiljø med fokus på elevmedvirkning og samarbeid i ulike fag.

Lærerutdanning eller tilsvarende. Emnet er tilknyttet KfK Spesialpedagogikk 1, 8.-13. trinn.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.

Lærerutdanning eller tilsvarende.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • kjenner til spesialpedagogikkens historie, tradisjoner og egenart
  • har bred kunnskap om inkludering (mangfold, delaktighet og utenforskap) i skolen
  • har kunnskap om gjeldende lov- og regelverk vedrørende spesialpedagogikk og inkludering
  • har kunnskap om generelle lærevansker, kommunikasjons- og språkvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, konsentrasjons- og reguleringsvansker samt elever med stort læringspotensial
  • har bred kunnskap om tilpasning og tilrettelegging for elever med generelle lærevansker, språkvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, konsentrasjons- og reguleringsvansker samt elever med stort læringspotensial
  • har kjennskap til elevers og foreldres medvirkning/empowerment i elevens opplæringstilbud
  • har kunnskap om betydningen av - samt ulike former for samarbeid for å fremme skolens inkluderende tilbud

FERDIGHETER

Studenten

  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff vedørende spesialpedagogiske problemstillinger og benytte dette i sin undervisning
  • kan anvende sin faglige kunnskap om spesialpedagogikk og inkludering i egen undervisning og gjøre rede for sine valg
  • kan beherske relevante tiltak for å støtte elever med behov for spesialpedagogisk hjelp
  • kan reflektere over egen praksis vedrørende elever med behov for ekstra støtte og tilpasse denne under veiledning

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff i form av teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • har innsikt i relevante yrkesetiske problemstillinger vedrørende spesialpedagogikk med tilhørende inkludering,
  • kan drøfte og diskutere ulike synspunkter knyttet til spesialpedagogikk og inkludering i eget kollegium og dermed bidra til utvikling av god praksis og inkluderende undervisning
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studentene disponerer en bærbar datamaskin.
Dette er et obligatorisk emne.

Emnet er helt nettbasert, hvor studiet gjennomføres i en struktur på tre moduler. Modulene inkluderer varierende læringsressurser:

Asynkrone ressurser (tidsmessig uavhengig): videoforelesninger, podkaster, artikler og pensumlitteratur.

Synkrone ressurser: 2-3 streamede undervisningsøkter per modul. Hver økt er på tre timer.

Hver modul avsluttes med et modulmøte, hvor innholdet i modulen oppsummeres og diskuteres i kollokviegrupper. Tidspunktene for modulmøtene bestemmes av gruppen. På modulmøtene er det også gode muligheter for å utveksle erfaringer mellom studentene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og/eller sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Obligatorisk deltakelse (OD) i kollokviegruppenes tre moduldiskusjoner. Deltakelse bekreftes av felles modulrapport.

Arbeidskrav (AK):Det er tre arbeidskrav i emnet, et innleveringsarbeid per modul (maksimalt 1 side tekst per arbeid/oppgave).

  • Modul 1: Redegjørelse for egen praksis knyttet til modulens innhold.
  • Modul 2: Fagtekst knyttet til modulens innhold.
  • Modul 3: Drøfting med referanser knyttet til modulens innhold.

Hjemmeeksamen (HJ): Varighet 7 dager.

Alle hjelpemidler tillatt på hjemmeeksamen.