Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser – del 2
SPD1004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser – del 2

SPD1004

I dette emnet utdypes kunnskapen om nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser (NPF). I emnet gjennomgås kognitive teorier og forklaringsmodeller, og ulike vansker og diagnoser innenfor NPF. Studentene gjennomfører et utviklingsarbeid forankret i egen arbeidsplass der de jobber etter en modell rundt systematisk kvalitetsarbeid.

I emnet skal studentene kartlegge og kritisk gjennomgå egen enhets læringsmiljø og forutsetninger for å skape et inkluderende læringsmiljø for studenter innenfor NPF (nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser). Med utgangspunkt i disse undersøkelsene, som gjøres via observasjoner, samtaler (med ledelsen, kollegaer og studenter) og dokumentanalyser, utvikle forslag til hvordan skolen kan arbeide systematisk og bevisst, via vitenskapelig grunnlag og dokumentert erfaring, for å tilby læringsmiljøer som er tilpasset elevene innenfor NPF-spekteret.

Dette emnet er den andre delen av to emner i studiet Spesialpedagogikk 1 for 1-10. Trinn.

Emnet er basert på en progresjon hvor emne 1 danner grunnlaget for emne 2. I dette emnet utdypes kunnskapen om NPF-spekteret (nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser) og studentene gjennomfører en oppgave - et utviklingsarbeid - ved å jobbe etter en modell rundt systematisk kvalitetsarbeid.

I emnet skal studentene kartlegge og kritisk gjennomgå egen enhets læringsmiljø og forutsetninger for å skape et inkluderende læringsmiljø for elever som har NPF. Med utgangspunkt i disse undersøkelsene, som gjøres via observasjoner, samtaler (med ledelsen, kollegaer og elever) og dokumentanalyser, utvikles forslag til hvordan skolen kan arbeide systematisk og bevisst, på vitenskapelig grunnlag og gjennom dokumentert erfaring, for å tilby læringsmiljøer som er tilpasset elevene innenfor NPF-spekteret.

Utviklingsarbeidet skal deles innenfor eget fagmiljø og deler av det prøves ut i egen skolekultur.

Lærerutdanning eller tilsvarende. Emnet er tilknyttet KfK Spesialpedagogikk 1, 1.-10. trinn.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.

Lærerutdanning eller tilsvarende.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale teorier og forklaringsmodeller knyttet til nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om pedagogiske tilnærminger og metoder for å tilrettelegge for elever med nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om kartlegging og kvalitetsarbeid for å utvikle inkluderende praksiser for elever med nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om hvordan et inkluderende og robust læringsmiljø, basert på et vitenskapelig grunnlag og dokumentert erfaring, kan utvikles, med fokus på holdninger, relasjonell pedagogikk og kommunikasjon, samt studentmedvirkning når det gjelder universelle, selektive og indiserte intervensjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet for å gjennomføre et systematisk utviklingsarbeid knyttet til egen praksis
  • kan anvende dokumenterte erfaringer på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere den under veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn i fagområdet med medstudenter og kollegaer og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • har innsikt i hvordan tilpasset opplæring eller spesialundervisning kan bidra til elevenes sosiale og kognitive utvikling.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studentene disponerer en bærbar datamaskin.
Dette er et obligatorisk emne.

Undervisningen organiseres via nett med fire samlinger á 2-3 dager.

Under samlingene benyttes varierte læringsaktiviteter; det er forelesninger, podcaster, litteraturseminarer, praktiske øvelser, gruppearbeid og muntlige presentasjoner fra studentene.

Læringsaktiviteter presenteres asynkront (tidsmessig uavhengig) , som eksempelvis podcaster, samt synkront med digital undervisning.

Det gis veiledning mellom samlingene, og studentene jobber i basisgrupper hvor de deler erfaringer og reflekterer over litteratur og forskningsartikler.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og/eller sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Obligatorisk deltagelse (OD1) ved veiledning av oppgaveprosessen i basisgruppen der kollegial konstruktiv respons gis (2 tilfeller).

Obligatorisk deltagelse (OD2) ved ett responsseminar der studentene gir hverandre tilbakemeldinger.

Arbeidskrav (AK1): Presentere utviklingsarbeid for eget kollegium og utprøving av faglig kunnskap.

Arbeidskrav (AK2): Presentere eget utkast til utviklingsarbeid og gi respons til medstudenter på responsseminar.

Eksamen:

Oppgave (OP) semesteroppgave med fast frist for innlevering. Gjennomføres individuelt eller i gruppe.

Alle hjelpemidler tillatt på eksamen.