Sosiale og emosjonelle vansker
Lærerutdanning eller tilsvarende. I tillegg kreves det 30stp spesialpedagogikk på grunnleggende nivå. Emnet er tilknyttet KfK Spesialpedagogikk 2, 5.-10. trinn.
For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.
10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.
Studiet har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen og dens lærere kan tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø vedrørende elever som er særskilt sårbare for sosial utstøting. Det kan nevnes sentrale områder som angst, depresjon, nevroutviklingsforstyrrelser og alvorlige atferdsvansker.
Dermed følger emnets mer nære læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- Inngående kunnskap om gjeldende lov- og regelverk for bedring og utvikling av det sosio-emosjonelle miljøet
- Avansert kunnskap om sentrale teorier knyttet til sosiale og emosjonelle vansker
- Bred kunnskap om diagnoser/kategorier innen sosiale og emosjonelle vansker
- Studenten har inngående kunnskap om egen evne til å kunne se seg selv i relasjon til elever som strever med sosiale tilknytninger, foruten samarbeid med aktuelle kolleger
- Avanserte kunnskaper om ulike roller og aktører i skolen og andre tverretatlige samarbeidspartnere - sammen med aktuelle oppgaver og funksjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- Identifisere områder med behov for iverksetting av forebyggende tiltak innen det psykososiale miljøet
- Kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer elevenes psykososiale miljø
- Vurdere og anvende kunnskaper om ulike sosiale - og emosjonelle vansker for å kunne identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individnivå
- Bidra til å fremme skolens psykososiale miljø for å kunne utvikle gode læringsbetingelser for alle elever
Generell kompetanse;
Studenten kan:
- Bidra til utvikling av skolens psykososiale miljø med vekting på gode læringsbetingelser for alle elever
Emnet er helt nettbasert. Studiet gjennomføres i en struktur på tre moduler. Modulene inkluderer varierende læringsressurser:
Asynkrone ressurser (tidsmessig uavhengig): videoforelesninger, podkaster, artikler og pensumlitteratur
Synkrone ressurser: 2 streamade undervisningsøkter per modul. Hver økt er på tre timer.
Hver modul avsluttes med et modulmøte hvor innholdet i modulen oppsummeres og diskuteres i kollokviegrupper. Tidspunkt for modulmøte bestemmes av gruppen. På modulmøtene er det også gode muligheter for å utveksle erfaringer mellom studentene.
Obligatorisk deltakelse (OD) i de tre moduldiskusjonene i kollokviegruppe. Deltakelse bekreftes av felles modulrapport.Vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav (AK) er et refleksjonsnotat (lengde 4-5 sider). Refleksjonsnotatet knyttes til utfordringer innen sosiale og emosjonelle vansker ved skolen basert på studentens egna erfaringer og samtaler med skolens ledelse og/eller andre samarbeidsaktører. I notatet er det referert til aktuell teori, lovverk og forskning.
Refleksjonsnotatet blir vurdert i form av godkjent/Ikke godkjent og må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Hjemmeeksamen (HJ). Varighet 14 dager. Det anvendes gradert karakterskala fra A til F, der F er ikke bestått. Det benyttes intern og ekstern sensor.
Alle hjelpemidler tillatt.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.