Emnebeskrivelse for 2024/25
Sosiale og emosjonelle vansker
SPD2003
Emnebeskrivelse for 2024/25

Sosiale og emosjonelle vansker

SPD2003
Emnet gir inngående kunnskap om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging for elever med sosiale og emosjonelle vansker. Sentrale områder i studiet er elevers tilhørighet i gruppa, inkluderende arbeidsmåter og tilrettelegging for elever med alvorlige atferdsvansker, angst, depresjon og nevroutviklingsforstyrrelser.

Lærerutdanning eller tilsvarende. I tillegg kreves det 30stp spesialpedagogikk på grunnleggende nivå. Emnet er tilknyttet KfK Spesialpedagogikk 2, 5.-10. trinn.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.

Godkjent lærerutdanning. I tillegg kreves det 30stp spesialpedagogikk på grunnleggende nivå.

Studiet har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen og dens lærere kan tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø vedrørende elever som er særskilt sårbare for sosial utstøting. Det kan nevnes sentrale områder som angst, depresjon, nevroutviklingsforstyrrelser og alvorlige atferdsvansker.

Dermed følger emnets mer nære læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • Inngående kunnskap om gjeldende lov- og regelverk for bedring og utvikling av det sosio-emosjonelle miljøet
  • Avansert kunnskap om sentrale teorier knyttet til sosiale og emosjonelle vansker
  • Bred kunnskap om diagnoser/kategorier innen sosiale og emosjonelle vansker
  • Studenten har inngående kunnskap om egen evne til å kunne se seg selv i relasjon til elever som strever med sosiale tilknytninger, foruten samarbeid med aktuelle kolleger
  • Avanserte kunnskaper om ulike roller og aktører i skolen og andre tverretatlige samarbeidspartnere - sammen med aktuelle oppgaver og funksjoner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Identifisere områder med behov for iverksetting av forebyggende tiltak innen det psykososiale miljøet
  • Kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer elevenes psykososiale miljø
  • Vurdere og anvende kunnskaper om ulike sosiale - og emosjonelle vansker for å kunne identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individnivå
  • Bidra til å fremme skolens psykososiale miljø for å kunne utvikle gode læringsbetingelser for alle elever

Generell kompetanse;

Studenten kan:

  • Bidra til utvikling av skolens psykososiale miljø med vekting på gode læringsbetingelser for alle elever
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studentene disponerer en bærbar datamaskin.
Dette er et obligatorisk emne.

Emnet er helt nettbasert. Studiet gjennomføres i en struktur på tre moduler. Modulene inkluderer varierende læringsressurser:

Asynkrone ressurser (tidsmessig uavhengig): videoforelesninger, podkaster, artikler og pensumlitteratur

Synkrone ressurser: 2 streamade undervisningsøkter per modul. Hver økt er på tre timer.

Hver modul avsluttes med et modulmøte hvor innholdet i modulen oppsummeres og diskuteres i kollokviegrupper. Tidspunkt for modulmøte bestemmes av gruppen. På modulmøtene er det også gode muligheter for å utveksle erfaringer mellom studentene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Obligatorisk deltakelse (OD) i de tre moduldiskusjonene i kollokviegruppe. Deltakelse bekreftes av felles modulrapport.Vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskrav (AK) er et refleksjonsnotat (lengde 4-5 sider). Refleksjonsnotatet knyttes til utfordringer innen sosiale og emosjonelle vansker ved skolen basert på studentens egna erfaringer og samtaler med skolens ledelse og/eller andre samarbeidsaktører. I notatet er det referert til aktuell teori, lovverk og forskning.

Refleksjonsnotatet blir vurdert i form av godkjent/Ikke godkjent og må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Hjemmeeksamen (HJ). Varighet 14 dager. Det anvendes gradert karakterskala fra A til F, der F er ikke bestått. Det benyttes intern og ekstern sensor.

Alle hjelpemidler tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.