Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Psykisk helse - et ansvar for hele samfunnet
SPD2004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Psykisk helse - et ansvar for hele samfunnet

SPD2004

Skolen skal være en trygg arena som fremmer læring og helse med tilhørende vern mot krenkelser. Temaet handler følgelig om elever i utfordrende livssituasjoner med et kunnskapsgrunnlag som kan bidra til økt forståelse for kompleksitet på området.

Temaet har også som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen med dens lærere kan støtte og tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø for elever som er ekstra sårbare for sosial utstøting.

Jfr følgende fokusområder:

  • Mobbing
  • Minoritetsspråklige elevers tilhørighet i skolen
  • Omsorgssvikt og vold i nære relasjoner
  • Problematisk skolefravær
  • Rusmiddelmisbruk

Lærerutdanning eller tilsvarende. I tillegg kreves det 30stp spesialpedagogikk på grunnleggende nivå. Emnet er tilknyttet KfK Spesialpedagogikk 2, 5.-10. trinn.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.

Godkjent lærerutdanning. I tillegg kreves det 30stp spesialpedagogikk på grunnleggende nivå.

Studiet har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen og dens lærere kan støtte og utvikle mestringsorienterte læringsmiljø for særskilt sårbare elever.

Dermed følger studiets mer nære læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • Bred kunnskap om gjeldende lov- og regelverk for bedring og utvikling av det psykososiale miljøet
  • Inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til elever med psykososiale vansker
  • Bred kunnskap om relevante kartleggingsverktøy innenfor samspill og atferd
  • Inngående kunnskap om ulike perspektiver på diagnoser/kategorier innen psyko-sosiale vansker
  • Avansert kunnskap som gjør at man evner å se seg selv i lys av elever som strever med sosiale tilknytninger, foruten samarbeid med kolleger i utfordrende og samarbeidende

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Identifisere områder med behov for iverksetting av forebyggende tiltak innen det psykososiale miljøet
  • Bidra til skolens samarbeid om utvikling, endring og forbedring av elevenes psykososiale miljø
  • Kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer elevenes psykososiale miljø på individ- og systemnivå
  • Vurdere og anvende kunnskaper om ulike psyko-sosiale vansker for derved å kunne identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ- og systemnivå
  • Bidra til å fremme skolens psykososiale miljø med utvikling av gode læringsbetingelser for alle elever.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Bidra til utvikling av skolens psykososiale miljø med vekting på gode læringsbetingelser for alle elever
  • Analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen hovedtemaene sosiale- og emosjonelle vansker same psykisk helse
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studentene disponerer en bærbar datamaskin.
Dette er et obligatorisk emne.

Emnet er helt nettbasert. Studiet gjennomføres i en struktur på tre moduler. Modulene inkluderer varierende læringsressurser:

Asynkrone ressurser (tidsmessig uavhengig): videoforelesninger, podkaster, artikler og pensumlitteratur

Synkrone ressurser: 2 streamade undervisningsøkter per modul. Hver økt er på tre timer.

Hver modul avsluttes med et modulmøte hvor innholdet i modulen oppsummeres og diskuteres i kollokviegrupper. Tidspunkt for modulmøte bestemmes av gruppen. På modulmøtene er det også gode muligheter for å utveksle erfaringer mellom studentene.

Det planlegges videre kartlegging av psykososialt miljø / psykisk helse på egen skole. Herunder følger utvikling av nye - eller endringer av eksisterende tiltak for å kunne skape trygge og gode psykososiale miljø både i klassen og på skolen for øvrig.

Det legges opp til et nært samarbeid mellom studenter, kolleger og skoleledelse. Det blir i denne sammenheng lagt vekt på drøftinger av problemstillinger med tiltak knyttet til utvikling av gode psykososiale miljø, der den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og/eller sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Obligatorisk deltakelse (OD) i de tre moduldiskusjonene i kollokviegruppe. Deltakelse bekreftes av felles modulrapport.Vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskrav (AK) er et refleksjonsnotat (lengde 4-5 sider). Refleksjonsnotatet knyttes til utfordringer innen psykiske helse/ psykososialt miljø på individ- og systemnivå basert på studentens egne erfaringer og samtaler med skolens ledelse og/eller andre samarbeidsaktører. I notatet er det referert til aktuell teori, lovverk og forskning.

Refleksjonsnotatet blir vurdert i form av godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Hjemmeeksamen (HJ). Varighet 14 dager. Det anvendes gradert karakterskala fra A til F, der F er ikke bestått. Det benyttes intern og ekstern sensor.

Alle hjelpemidler tillatt på hjemmeeksamen.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.