Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Stemmevansker og taleflytvansker
SPD5011
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Stemmevansker og taleflytvansker

SPD5011

Hva skjer når Lises stemme svikter, og hvorfor stopper ordene opp hos Lars? Hvordan kan logopeden støtte personer som har utfordringer med muntlig og dialogisk flyt?

Stemmevansker og taleflytvansker omfatter temaene: stemmebrukslære, stemmens anatomi og fysiologi, funksjonelle/organiske/nevrologiske stemmevansker, barnestemmen, stamming og løpsk tale.

Emnet skal gi inngående innsikt i logopedisk arbeid med personer med stemmevansker og taleflytvansker i alle aldre. Dette danner grunnlag for å arbeide selvstendig og tverrfaglig med planlegging, gjennomføring og evaluering av logopedisk arbeid. Dette inkluderer vurdering av om det logopediske arbeidet bør være i form av forebygging, utredning/kartlegging, tiltak/opplæring/behandling og/eller veiledning og rådgivning.
Må være tatt opp på master i logopedi.

Kunnskap

Studenten

  • Har avansert kunnskap om begreper, teorier og modeller med relevans for stemmevansker og taleflytvansker i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • Har spesialisert innsikt i bruk av logopediske utrednings- og kartleggingsredskaper innen feltet stemmevansker og taleflytvansker
  • Har spesialisert innsikt i logopediske tiltak med relevans for personer med stemmevansker og taleflytvansker
  • Har spesialisert innsikt i planlegging, gjennomføring og evaluering av logopedisk arbeid, herunder forebyggende og systemrettet arbeid, med relevans for personer med stemmevansker og taleflytvansker
  • Kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer, herunder å kunne reflektere kritisk over sin praksis og relatere praksis til relevant logopedisk teori
  • Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet
  • Kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, herunder å anvende og analysere observasjon og kartlegging, samt planlegge, gjennomføre og evaluere relevante logopediske tiltak for personer med stemmevansker og taleflytvansker, på individ-, gruppe- og systemnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet med personen og pårørende, logopeder og profesjonelle samarbeidspartnere
  • Kan bidra til logopedisk nytenkning og logopediske innovasjonsprosesser, ved forsvarlig og kreativt å anvende sine kunnskaper og ferdigheter i logopedisk arbeid
Det vil være kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur. I tillegg kan det komme utgifter i forbindelse med praksisperiodene, da man må forvente å reise i forbindelse med praksis. Universitetet kan gi et begrenset tilskudd til reise og opphold i forbindelse med praksis, i henhold til gjeldende reglement. Det gis ikke tilskudd i forbindelse med campusbasert praksis.
Obligatorisk
Det er obligatorisk oppmøte på dette emnet. Undervisningsformene er varierte og inkluderer forelesninger, kasus-/praksis-basert undervisning, øvelser, diskusjoner i gruppe og plenum, obligatoriske arbeidskrav og nettundervisning. Det vil ikke bli gitt undervisning i alle temaene som emneplanen omtaler, og det forutsettes stor grad av selvstudium og kollokviearbeid mellom samlingene.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Man må forvente å reise i forbindelse med praksis.

Praksis skal gi studentene selvinnsikt relatert til logopedisk profesjonsutøvelse, forståelse for utøvelsen av eget logopediske arbeid, samt utvikle deres yrkesetiske og profesjonelle plattform.

Det gjennomføres femten dager praksis i emnet. Ti av disse dagene gjennomføres fortrinnsvis hos logoped med mastergrad, lang erfaring som logoped kan kompensere for manglende mastergrad, Logopeden bør ha sitt hovedarbeidsfelt knyttet til stemmevansker. Praksisveileder bør ha minimum to års erfaring fra arbeid som logoped for å kunne ta imot studenter. De fem siste dagene gjennomføres i regi av faglærere som campusbasert praksis ved Nord universitet på taleflytfeltet.

Hele praksisen kan arrangeres internt på campus, for eksempel gjennom møter og planlagt opplegg med med aktuelle brukergrupper og logopeder. Dette gjøres dersom det er mer formålstjenlig for å oppnå målene i læringsutbyttebeskrivelsene.

Studentene skal fortrinnsvis plasseres to og to sammen hos en praksisveileder, men dette er ikke et absolutt krav.

Det kan søkes om å gjennomføre praksis i utlandet

Sammensatt vurdering (SV): Alle enhetene, beskrevet nedenfor, må være godkjent og bestått for å få emnet som helhet bestått.

  • Obligatorisk deltagelse 1 (OD1): Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse . Teller 0/100 av karakteren.
  • Obligatorisk deltakelse 2(OD2): Obligatorisk deltakelse i praksis vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om 100% deltakelse . Teller 0/100 av karakteren.
  • Praksis(PR): Vurderes som bestått/ ikke bestått. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 1 (AK1): Med utgangspunkt i oppgavetekst skal det utarbeides et skriftlig individuelt arbeid relatert til taleflytvansker eller stemmevansker. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 2 (AK2): Skriftlig individuelt arbeid: refleksjonsnotat etter endt praksis enten knyttet til stemmevansker eller taleflytvansker. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Muntlig individuell eksamen (MU): Tema for muntlig eksamen leveres ut to dager før den muntlige delen gjennomføres. Varighet på muntlig eksamen er ca. 30 minutter. Karakter A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.