Inkludering og spesialpedagogikk
Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.
Opptakskravet er:
Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.
* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).
Andre utdanninger som kan kvalifisere er:
- Bachelor i spesialpedagogikk
- Bachelor i pedagogikk
- Bachelor i vernepleie
- Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk
Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.
Opptakskravet er:
Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.
* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).
Andre utdanninger som kan kvalifisere er:
- Bachelor i spesialpedagogikk
- Bachelor i pedagogikk
- Bachelor i vernepleie
- Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk
KUNNSKAP
- Ha avansert kunnskap om inkludering og inkluderende opplæring
- ha inngående kunnskap om tidlig/forsterket opplæring og den spesialpedagogiske tiltakskjeden.
- Ha inngående kunnskap om internasjonale konvensjoner, norsk lovgivning og nasjonale føringer vedrørende spesialpedagogikk og inkludering.
- Ha inngående kunnskap om barnets beste i møte med barnehagen, skolen og øvrig hjelpetjenester.
- Ha avansert kunnskap om barn og foreldres medvirkning/empowerment i barnets opplæringstilbud.
- Ha avansert kunnskap om grader av tiltaksnivå, samt når ulike hjelpeinstanser kan anvendes
- Ha inngående kunnskap om spesialpedagogens rolle i lys av profesjonsteori.
- Ha avansert kunnskap om evidensbaserte tiltak og hvordan praktisk skjønn ligger til grunn for spesialpedagogiske tiltak.
- Ha avansert kunnskap om mangfold, delaktighet og utenforskap
- Skal ha inngående kunnskap om ulike typer av utredningsverktøy som brukes i det spesialpedagogiske arbeidet
FERDIGHETER
- Kunne analysere og forholde seg kritisk til forskning og teorier og bruke dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kunne bidra faglig inn i forhold til barn og elevers behov og søke hjelp og veiledning når behovene går utenfor barnehagen og skolens kompetanse.
- Kunne bruke og forstå sentrale lover og styringsdokumenter for spesialpedagogisk praksis.
- Kunne identifisere og analysere etiske spørsmål innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
- Kunne samtale med og gi veiledning til barn og foreldre på deres premisser
- Ha evne til å vurdere barn og elevers ståsted med tanke på å gi riktig tilpasning for det enkelte barn og barnegruppe.
- Har gode evner og ferdigheter til å samarbeide med pedagoger og andre hjelpeaktører
- Kunne gjennomføre kreative og nyskapende løsninger i konkret tiltaksutvikling for barn og unge basert på teoretisk kunnskap
- Kunne identifisere risiko for utenforskap av individer og grupper, og bidra til en inkluderende praksis.
- Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere ulike former for utredninger som grunnlag for tiltak for barn og elever
GENERELL KOMPETANSE
- Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen inkludering og spesialpedagogiske spørsmål.
- Kan foreta kritiske refleksjoner over barnehagen og skolens kompetanse til å møte barnets behov
- Kunne lese lovtekster og forstå lovenes intensjoner, og hva de betyr i møte med barnehagen og skolens praksis.
- Evne til å foreta etiske vurderinger og handlinger til barnets beste.
- Kunne møte barn og foreldre med respekt og anerkjennelse.
- Ha kritisk refleksjon til hvilket tiltaksnivå som blir riktig for det enkelte barn og elev.
- Være kjent med den historiske utviklingen av den spesialpedagogiske rollen.
- Kunne gjøre kritiske refleksjoner og vurderinger av egen pedagogisk praksis og bruk av ulike pedagogiske programmer og verktøy
- Kunne drøfte og reflektere over dilemmaer knyttet til individer, grupper som faller utenfor, blant annet minoritetsgrupper.
- Kunne reflektere over etiske betraktninger om utredninger av barn, deriblant bruk av tester.
Obligatorisk emne for studenter på master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk.
Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.
Undervisningen gjennomføres over 4 samlinger av to og en halv dag, til sammen 10 undervisningsdager på campus. Det er lagt opp til varierte undervisningsmetoder med både forelesninger, gruppearbeid og seminararbeid med både muntlige og skriftlige refleksjoner og drøftinger av teori og praktiske caser inngår i studentens arbeid sammen med studentens selvstudium og egeninnsats. Mellom samling inngår skriftlig refleksjonsnotat med veiledning.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.
Sammensatt vurdering - alle delene må være bestått for å få karakter i emnet.
Eksamen er todelt.
- Oppgave (OP): Veiledet individuelt refleksjonsnotat på tematisk område. Omfang: Ca. 4-5 sider. Teller 30/100 av karakteren. Karakterregel: Bokstavkarakterer, A-F.
- Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe. Varighet 2 dager. Drøfting med utgangspunkt i en eller flere caser. Omfang: maksimalt 8 sider. Teller 70/100 av karakteren. Karakterregel: Bokstavkarakterer, A-F.