Kommunikasjon, psykologi, pedagogikk og sosiologi
Emnet omfatter "mennesket i samfunnet": Ulike faglige innfallsvinkler benyttes for å forstå mennesket som individ i sin samfunnskontekst. Dette skal forberede studenten til å forstå individet og grupper av individer i en helsemessig sammenheng; både i forebygging av sykdom og ved behandling og pleie av sykdom eller ved funksjonsnedsettelser av ulike slag. I faget introduseres studenten for kunnskap innen områdene:
- mellommenneskelig kommunikasjon
- sykepleierens pedagogiske funksjon
- psykologi
- sosiologi
Ingen forkunnskapskrav utover opptakskrav.
Emnet må være bestått før oppstart på 4. semester.
KUNNSKAP
- har kunnskap om grunnleggende begreper og fenomener i psykologi
- har kunnskap om pedagogiske teorier og metoder
- har kunnskap om grunnleggende begreper og fenomener i sosiologi
- har kunnskap om grunnleggende kommunikasjon, og ulike personsentrerte tilnærmingsmåter for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag
- har kunnskap om konfliktløsning
FERDIGHETER
- anvender samfunnsvitenskapelig teori, metoder og verktøy over planlegging, utøvelse og evaluering av sykepleie til pasienter i alle aldersgrupper
GENERELL KOMPETANSE
- forstår og ivaretar betydning av respekt, medbestemmelse og integritet i møte med den enkelte pasient, pårørende og andre samarbeidspartnere
- forstår betydningen av samarbeid og samhandling med pasient, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
Sammensatt vurdering (SV), karakterregel Bokstavkarakterer
- Arbeidskrav (AK), gruppe, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
- Obligatorisk deltakelse (OD), gruppearbeid, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
- Hjemmeeksamen, individuell (HJ), 6 timer, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .
OD - Obligatorisk deltakelse (80%) og AK - Arbeidskrav i gruppe, må være godkjent før endelig karakter i emnet.
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens – samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet – rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen