Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Sykepleiefaglig ledelse og tjenesteutvikling
SYK2004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Sykepleiefaglig ledelse og tjenesteutvikling

SYK2004
Emnet rommer teori og refleksjon om ledelse, endringsarbeid, likestilling, ikke-diskriminering, samhandling, innovasjon og brukermedvirkning. Hensikten med emnet er å utvikle kompetanse i organisasjon og ledelse av sykepleie, som danner grunnlag for arbeidsflyt, reduksjon i uønskede hendelser og variasjon, samt sikre brukermedvirkning i bærekraftige helsetjenester.

Alle emner fra 1. semester til og med 5. semester må være bestått for å kunne påbegynne emnet, med unntak hvis følgende situasjon:

Praksisemnene på 4.-5. semester: Ved sykdom, ikke bestått praksis, eller hvis andre

særskilte forhold tilsier det, kan en av praksisperiodene på 4.-5. semester overføres til 7. semester, altså påfølgende høst. Dette innebærer forsinkelse i studiet.

Kunnskap:

  • Har kunnskap om å lede og organisere sykepleie til grupper av pasienter og lede medarbeidere
  • Har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet innenfor nivåene i helsetjenesten
  • Kjenner til risikofaktorer i helsetjenesten og prinsipper og tiltak for å redusere pasientskader
  • Har kunnskap om overordnede mål i helse- og sosialpolitikken, samt relevante lover og forskrifter
  • Har kunnskap om personsentrert ledelse
  • Kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjon, endring og kontinuerlig kvalitetsforbedring
  • Har kunnskap om faktorer av betydning for sykepleieres helse og arbeidsmiljø
  • Har kunnskap om helse- og velferdstjenestens oppbygging.

Ferdigheter:

  • Kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetode
  • Kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak
  • Kan planlegge og gjennomføre tjenesteutvikling i samarbeid med pasienter og pårørende.

Generell kompetanse

  • Kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten
  • Viser evne til å identifisere behovet for kvalitetsutvikling, og kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid i samarbeid med pasienter og pårørende
  • Kan planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
  • Har innsikt i kvalitetsindikatorer
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Forelesninger

Caseoppgaver

Seminarer

Rollespill

Underveisevaluering og sluttevaluering ved hjelp av spørreskjema
Skriftlig skoleeksamen (SK), 4 timer, karakterregel: Bokstavkarakterer
Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker