Diabetes- Sykdomslære, komplikasjoner og behandling
Emnet skal gi studenten avansert kunnskap i sykdomslære og sykdomsprosess innenfor diabetessykdommer, epidemiologi, symptomer og behandlingsformer. Studenten skal få dypere innsikt i hvordan legemidler tilknyttet diabetes virker i kroppen, bivirkninger og interaksjoner. I emnet får studenten også en inngående kunnskap over akutte komplikasjoner, senkomplikasjoner og livsstilbehandling.
Temaer som gjennomgås i emnet er blant annet: anatomi og fysiologi/patofysiologi, sykdomslære, diagnostisering, epidemiologi/metabolsk syndrom, blodsukker, akutte komplikasjoner, den akutt syke diabetespasienten.
Kunnskap:
- har avansert kunnskap om sykdomsutvikling og akutte/sen-komplikasjoner ved diabetes
- har avansert kunnskap om medikamentelle behandlings-prinsipper og livsstils-behandling ved diabetes
- har inngående kunnskap om sentrale undersøkelses- og diagnostiske metoder ved diabetes og diabetesrelaterte komplikasjoner
- har inngående kunnskap om tolking av blodsukker og blodsukker-kurver
Ferdigheter:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjons-kilder og vitenskapelige artikler
- kan arbeide kunnskapsbasert, gjøre selvstendige kliniske undersøkelser og vurderinger av personer med diabetes og diabetes-relaterte komplikasjoner
- kan kritisk analysere kliniske problemstillinger med bakgrunn i kunnskaper om diabetes-behandling og omsorg
Generell kompetanse:
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om diabetes i analyse og vurdering av helseproblemer til personer med diabetes.
Samlingsbasert, med samlinger i Bodø, hvor nettbasert og fysisk undervisning kombineres, totalt 9 dager. Første og andre samling gjennomføres digitalt, mens siste samling gjennomføres fysisk. Samlinger på 3 dager med forelesninger, caser, gruppearbeid og refleksjonssirkler.
Undervisningen består av veksling mellom forelesninger, studentaktivitet, og seminarer. Utvalgte deler av pensum blir behandlet i forelesninger, men studenten har selv ansvar for å gjennomgå alt pensum. Det forventes at studentene påvirker innholdet i diskusjoner og seminarer ved å bidra med egne innspill og kommentarer.
Studentene utfører to arbeidskrav mellom samlinger som omhandler teoretiske, praktiske og/eller kliniske problemstillinger.
- Arbeidskrav 1, skriftlig individuell.
- Arbeidskrav 2, skriftlig individuell.
Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Skoleeksamen, individuell, 4 timer.