Emnebeskrivelse for 2024/25
Skuespillerteknikk 1
TEA1005
Emnebeskrivelse for 2024/25

Skuespillerteknikk 1

TEA1005
Studentene lærer grunnleggende ferdigheter innenfor skuespillteknikk i skuespill, bevegelse og stemmebruk og starter arbeidet med å utvikle seg som kreative skuespillere. Emnet utforsker skuespillerprosessen og skuespillerkroppen som hovedverktøy til fantasifull lek, bevegelse og stemme.

Skuespillerteknikk 1-TEA1005 består av tre delemner: skuespill, bevegelse, og stemmebruk. Disse/dette er alle praktiske emner og undervisningen er basert på studenter som arbeider praktisk og lærer gjennom å gjøre. Studentene lærer å ta del i en integrert skuespillprosess og om å aktivere fantasien både psykisk og fysisk gjennom skuespill, bevegelse og stemme.

Skuespill består av improvisasjonsklasser for å utvikle skuespillerferdigheter og kreativt potensial, og tekstarbeid for å utvikle og tolke tekst gjennom ulike skuespillerteknikker.

Bevegelse og stemmebruk utvikles gjennom funksjonell og uttrykksfull bruk av stemme og kropp i formidling og fremføring.

Skuespill

Skuespill fokuserer på: improvisasjon, ensemblearbeid, eksperimentering, utforsking og mottakelighet, motivasjon og handling, samt arbeid med tekst, kontekst og undertekst.

Gjennom improvisasjon lærer studentene å arbeide med sin tilgjengelighet og lekenhet som viktige elementer i improvisasjon og handling. En utforsking som skaper fantasi, spontanitet og intuisjon i handling og samspill.

I ensemblearbeid lærer studentene å komme med tilbud og svar i samspill, samt å lytte til tilbakemelding og veiledning, både i forhold til egen og andre medstudenter, som en del av deres individuelle erfaring. På denne måten deltar studentene i en dynamikk av gruppelæring, til egen og felles erfaring og refleksjon.

Emnet legger opp til eksperimentering drevet av nysgjerrighet, mot og humor. Eksperimenteringen oppfordrer studenten til å prøve ut ideer og å akseptere både det å lykkes og feile som en del av læringsprosessen. Studentene lærer å håndtere sin frykt for å feile noe som er viktig å håndtere i kreativt arbeid og skuespill.

I arbeidet med nysgjerrighet og mottakelighet utforskes muligheten til å finne et utgangspunkt som gjør at studenten kan motta, føle og reagere spontant og åpent på ulike måter. Denne prosessen fører til arbeid med identifikasjon og fysisk, vokal og psykologisk transformasjon i en skuespillprosess. Identifikasjon og transformasjon beriker studentens uttrykksfulle muligheter, og utvider studentens rekkevidde som utøver.

Emnet undersøker motivasjonen til handling - hva som står på spill for mennesker i en gitt situasjon, hva de vil og hva de trenger, og gjennom dette, undersøke og finne ut av hvordan de oppfører de seg. Dette arbeidet øker skuespillerens evne til å samhandle med omgivelsene på en bestemt måte. Skuespillerens atferd formes og farges av en bestemt personlig motivasjon. Denne motivasjonen utvikler skuespillerens evne til å foreslå og utvikle handlingen i en scene med improvisatorisk arbeid, og for å forstå de underliggende motivasjonene som former en tekst.

I arbeidet med tekst, kontekst og undertekst lærer studentene å tolke og legemliggjøre ord innenfor en fysisk, sosial og psykologisk kontekst. De lærer å arbeide fra tekstens bokstavelige overflate og finne ulike måter å forestille seg og utforske hva som ligger i underteksten, og hvordan det uuttalte driver og definerer det muntlige.

Bevegelse

Studentene utvikler sin evne til å skape og arbeide utøvende og gi mening gjennom bevegelse. Emnet oppøver Funksjonell bevegelse og Ekspressiv bevegelse

Funksjonell bevegelse lærer studentene en forståelse for hvordan kroppen fungerer og hvordan man beveger seg trygt og effektivt. Studentene lærer grunnleggende akrobatikk og scenekamp. Studentene lærer å fornemme og gi mening til kroppene sine proprioceptivt og gjennom kroppens potensiale. Vanlige spenninger, begrensninger og blokkeringer utforskes og frigjøres og bevegelsesmuligheter utvikles.

Ekspressiv bevegelse utforsker bevegelse gjennom fantasi, utprøving og utførelse av handlinger, elementer og materialer og øker rekkevidden og kvaliteten på studentens fysiske uttrykk.

Stemmebruk

Stemmens funksjonelle og uttrykksfulle ressurser og muligheter utforskes og utvikles. Emnet undersøker hvordan lyd produseres av fysiske, mentale og emosjonelle faktorer - intensjon, tanke, følelse, pust, vibrasjon, lyd, vokaler, konsonanter, ord, uttrykk og tekster.

Det uttrykksfulle spekteret i stemmen vokser gjennom arbeidet med dynamikk, resonans, klang, rytme, tonehøyde, artikulasjon, volum og pust. Sammenhengen mellom stemme, sinn, kropp og følelse bearbeides gjennom utforsking av tekst og improvisasjoner.

Stemmen utforskes til enhver tid som en viktig del av formidlingen. Lydens materialitet og kvalitet utforskes for å skape en sanselig og emosjonell forbindelse med lyd og ord, og for å bygge bevissthet om hvordan stemmen er forankret i kropp og sinn som en integrert helhet.

Emnet er forbeholdt BA skuespill og scenekunstproduksjon.
Progresjon i studentenes læringsprosess ivaretas gjennom at hvert studieår med tilhørende emner utgjør en enhet, som danner det faglige grunnlaget for neste studieår. Dette betyr at alle emner i ett studieår må være bestått for å ta eksamen tilhørende neste studieår.

Kunnskap

Studenten:

  • Har en grunnleggende forståelse av formidling gjennom en kroppsliggjort prosess.
  • Har erfaring og større bevissthet om hvordan bevegelse og kroppsspråk skaper et dramatisk spill og formidling.
  • Har en grunnleggende forståelse av hvordan man utforsker rom, tid, relasjon, handling, reaksjon, rytme, timing, skalaer, balanse og ubalanse.
  • Har en grunnleggende forståelse av anatomi og funksjonalitet i stemme og bevegelse, og en bevissthet om sine personlige styrker og svakheter.
  • Har en grunnleggende forståelse for hvordan man aktivt forsker og fantasifullt engasjerer seg i ulike spillestiler, alene og i grupper.
  • Har en grunnleggende forståelse for hvordan man kan samarbeide om å utforske skuespillerfaget.
  • Forstår hvordan åpenhet, nysgjerrighet og mot legger til rette for læring og kvalitet i skuespillerarbeidet.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan formidle alene og sammen med andre på scenen intuitivt og sannferdig
  • Kan bruke ikke-verbal kommunikasjon, bevegelse og stemme til å samhandle med rom og andre partnere i improvisert og tekstbasert spill.
  • Kan spille med nøytrale, lavale og ekspressive masker
  • Kan spille med objekter i fysisk historiefortelling.
  • Kan bruke observasjon og fantasifull identifikasjon med dyr, elementer, materialer og farger i en skapende prosess.
  • Kan utvikle en karakter ut fra ulike emner : bevegelse, tekst, psykologi og identifikasjon med elementer, materialer og dyr.
  • Kan bruke skuespill, bevegelse og vokale ferdigheter i skuespill og fysisk historiefortelling.
  • Kan improvisere og utforske forestilte situasjoner individuelt og sammen med andre.
  • Kan legemliggjøre tanker, følelser og intensjoner fysisk og vokalt
  • Kan plassere stemmen sin (pustestøtte)
  • Kan koble til tekst som en del av en tenkt situasjon
  • Kan bevege seg effektivt og trygt
  • Kan bruke artikulerte bevegelser og improvisere med øyeblikkets dynamikk.
  • Kan gjøre grunnleggende akrobatikk og scenekamp.
  • Kan frigjøre unødvendig spenning i bevegelse og vokalarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • Vet hvordan man forbereder seg mentalt, vokalt og fysisk for å være klar til å improvisere, tenke ut, øve eller utføre scenekunst
  • Vet hvordan man opprettholder et nivå av bevissthet og lytter til arbeidet effektivt.
  • Kan arbeide som en del av en gruppe med å utforske ulike tema gjennom improvisasjon
  • Vet hvordan man begynner å utforske en tekst, og forestiller seg de gitte omstendighetene.
  • Kan skape en karakter fra bevegelse, tekst, psykologi og identifikasjon med elementer, materialer og dyr.
  • Vet hvordan man utvikler og justerer kroppens grunnstruktur og kan gjøre tilpasninger for å effektivisere det fysisk uttrykket og stemmen.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. Materialavgift 1000 kroner per semester.

Praktisk emne

Obligatorisk emne

All undervisning foregår ved studiested. Arbeidet foregår i hel klasse, gruppevis og individuelt.

Undervisningen er organisert i faste ukentlige arbeidsøkter og utvidete arbeidsøkter i forbindelse med visninger. Arbeid utenom fast oppsatte tider må i perioder påregnes.

Læringsformen er i hovedvekt induktiv/ problemløsende metode. Alle oppgaver starter med en utfordring, provokasjon eller et grunnmateriale og det er studentenes ansvar og finne en helhet i form av en scenisk visning utfra de rammer, begrensninger og materiale som er avtalt.

Arbeidsformer

Skuespillerteknisk bevegelse:

  • Jevnlig undervisning der studentene utforsker og utvikler kroppens forhold til rom, fantasi og samspill.
  • Gjennomføres ved hjelp av gitte øvelser, teknikker, og oppgaver.

Skuespillerteknikk:

  • Jevnlig undervisning der studentene utforsker og utvikler ferdigheter innen spill og scenekunstproduksjon i spesifikke temaer.
  • Klasser fokuserer på improvisasjon, stilundersøkelser, og gitte oppgaver.

Stemmebruk:

  • Jevnlig undervisning der studentene utforsker og utvikler bruken av stemmen i forhold til rom, fantasi, samspill og tekstbruk.
  • Inkluderer ulike øvelser, teknikker, og gitte oppgaver.

Oppgaver:

  • Presentasjon og scenisk framføring av arbeid med tilhørende tilbakemelding og refleksjon.
  • Oppgaveløsing og ferdighetstrening uten veiledning.

Obligatorisk oppmøte

Arbeidet i emnet foregår i all hovedsak i full klasse eller grupper, der man er avhengig av at alle til enhver tid deltar og bidrar. Emnet har av den grunn obligatorisk oppmøte.

Nord universitet arbeider kontinuerlig med kvalitetsforbedring av studiene. I dette arbeidet samarbeider vi tett med studentene: ved at studentene deltar i evaluering av såvel de enkelte emner som studiet som helhet. Evaluering i hvert enkelt emne skal skje ved:

  1. Ved oppstart av et emne: forventningsavklaring mellom foreleser og studenter
  2. Kontinuerlig evaluering gjennom hele semesteret
  3. Sluttevaluering

Helhetlig evaluering av studiet skjer ved jevnlige møter mellom tillitsvalgte for studentene og studieledere ved Nord universitet. Studentene oppfordres også til å delta i de sentrale kvalitetsundersøkelsene.

Samlet vurdering

1. semester: Praktisk eksamen. Felles eksamen i hel klasse (scenisk framføring). Varighet inntil seks timer. Karakterregel: bestått/ikke-bestått. Teller 50/100.

2. semester: Praktisk eksamen. Eksamen i grupper (scenisk framføring). Varighet inntil seks timer. Karakterregel: bestått/ikke-bestått. Teller 50/100.

Obligatorisk deltakelse (OD) i undervisning, minimum 90 %, og i avtalt studentstyrt aktivitet. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.

Arbeidskrav (AK): 25 praktiske arbeidskrav. Sceniske visninger er arbeidskrav i løpet av studieåret. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.

Alle

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.