Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Scenekunstproduksjon 1
TEA1006
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Scenekunstproduksjon 1

TEA1006
Scenekunstproduksjon 1 legger fundamentet for kunnskap innen teori og praksis. Året er en innføring i hvordan devise som et ensemble i ulike kunstneriske produksjoner. Gjennom ukentlige oppgaver bygger studiet opp mot at studentenes produserer en forestilling som skal vises for publikum i slutten av studieåret. De praktiske oppgavene blir fulgt opp med ukentlige tilbakemeldinger av kollegiet og ledsages av historie og teori på tvers av ulike kunstfaglige felt.

Scenekunstproduksjon 1 - er sammensatt av både praktisk og teoretisk arbeid. Det praktiske arbeidet utgjør 80% av emnet og teori og refleksjon er 20%.

Praktisk arbeid

Hver uke får elevene en praktisk oppgave med å lage en kort scene som vises for pedagogene og de andre studentene ved skolen. Hver oppgave er tilpasset for å bygge kompetanse i skuespillerteknikk. De korte scenene danner grunnlaget for å evaluere studentenes ukentlige fremgang og til kritisk refleksjon og undring rundt teori og praksis av kunstnerisk produksjon.

Studieåret starer med fokus på å lage korte scener av en situasjon for å lære hvordan bruke rom, psykologisk og fysisk spill og handling og reaksjon. For å løse oppgavene må studentene utforske dramaturgisk oppbygning ved å skape steder, situasjoner ved bruk av timing, spillnivåer, reaksjonsskalaer, fysikalitet, lek med masker, elementer, materialer og dyr. Studentene leter i tid, sted og rom etter: Hvor er vi? Hvem er de? Hva vil de? Hva gjør de? Hva skjer?

I andre semester vil studentene lage narrative strukturer som forteller lengre historier på forskjellige steder. Historiene tar utgangspunkt i noveller, historiske hendelser, malerier, nyhetsrapporter og objekter. Eksamensoppgaven i slutten av året er en forestilling basert på en periode med deltagende observasjon fra et utvalgt sted etter studentenes eget ønske. Det kan være eksempelvis et gamlehjem, en restaurant, en kirke, en barneskole, et flyktningmottak, en lokal bar osv. Det blir gitt tilbakemelding på alt praktisk arbeid gjennom konstruktiv refleksjon både på kvaliteten i arbeidet og på arbeidsprosessen for de involverte.

Gjennom teori utforsker studentene dramaturgi, teaterhistorie, kritisk lesing av utvalgte historier og dramatikk, kritisk tenkning og tar opp kulturelle og sosialhistoriske trekk. Det legges stor vekt på å gi studentene en bred kulturell og intellektuell kapital slik at de kan delta aktivt i kunstneriske og sosialpolitiske debatter både som aktører og samfunnsborgere.

Emnet forbehold studenter opptatt på BA skuespill og scenekunstproduksjon.

Progresjon i studentenes læringsprosess ivaretas gjennom at hvert studieår med tilhørende emner utgjør en enhet, som danner det faglige grunnlaget for neste studieår. Dette betyr at alle emner i ett studieår må være bestått for å ta eksamen tilhørende neste studieår.

Kunnskap

Studenten:

  • Ha grunnleggende kunnskap om samarbeid i et ensemble.
  • Ha grunnleggende kunnskap om forskning og utvikling av idé til å lage en kort scenisk visning.
  • Ha grunnleggende kunnskap om hvordan bruker scenisk lek og spill til å utvikle en scene eller et kort skuespill.
  • Ha grunnleggende kunnskap om teaterhistorie i en kulturell og samfunnsmessige kontekst.
  • Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid i det kunstneriske feltet og ha en bevissthet om tverrfaglige påvirkninger i kunstfeltet.
  • Ha grunnleggende kunnskap om hvordan erverve ny kunnskap i det kunstneriske feltet.
  • Ha grunnleggende kunnskap om kunstneriske prosesser.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kunne styre gruppedynamiske prosesser for å skape et godt arbeidsmiljø.
  • Kunne lytte for å forstå andres ideer.
  • Kunne formulere og uttrykke sine egne idéer.
  • Kunne utføre kreative forslag gjennom ervervede skuespillferdigheter.
  • Kunne bruke sin kunnskap til å formulere, reflektere og sammenligne tolkninger av teatertekster.
  • Kunne anvende sine kritiske refleksjoner til å finne kreative løsninger i skuespill.
  • Kunne anvende sin kunnskap til å delta i kollektive diskusjoner.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kunne utvikle en idé til et kort scenisk stykke gjennom forskning og kreasjon.
  • Kunne bruke ulike kilder for å utvikle et kort skuespill: improvisasjon, litterære kilder, andre kunstformer, virkelige historier, minner og deltagende observasjon.
  • Kunne jobbe som et ensemble for å tenke, planlegge, lage og utføre en scenisk visning.
  • Kunne uttrykke en sammenhengende og strukturert fortolkning av et kunstnerisk verk.
  • Kunne utveksle synspunkter og erfaringer, og bidra til deling av kunnskap, nytenkning og innovasjon.
  • Ha innsikt i etikk i en kunstnerisk produksjon.
  • Kunne utforske og reflektere over kunstnerisk og sosialhistoriske kontekster.
  • Kunne reflektere over sin egen skuespiller kompetanse og hvordan utvikle egen kompetanse ved å ta tydelige valg i eget arbeid.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. Materialavgift 1000 kroner per semester.

Praktisk emne

Obligatorisk emne

All undervisning foregår ved studiested. Arbeidet foregår i hel klasse, gruppevis og individuelt.

Undervisningen er organisert i faste ukentlige arbeidsøkter og utvidete arbeidsøkter i forbindelse med visninger. Arbeid utenom fast oppsatte tider må i perioder påregnes.

Læringsformen er i hovedvekt induktiv/ problemløsende metode. Alle oppgaver starter med en utfordring, provokasjon eller et grunnmateriale og det er studentenes ansvar og finne en helhet i form av en scenisk visning utfra de rammer, begrensninger og materiale som er avtalt.

Spesifikke arbeidsformer:

  • Presentasjon og scenisk framføring av arbeid med tilhørende tilbakemelding og refleksjon.
  • Oppgaveløsing og ferdighetstrening uten veiledning.

Obligatorisk deltakelse.

Arbeidet i emnet foregår i all hovedsak i full klasse eller grupper, der man er avhengig av at alle til enhver tid deltar og bidrar. Emnet har av den grunn obligatorisk oppmøte.

Nord Universitet arbeider kontinuerlig med kvalitetsforbedring av studiene. I dette arbeidet samarbeider vi tett med studentene: ved at studentene deltar i evaluering av såvel de enkelte emner som studiet som helhet. Evaluering i hvert enkelt emne skal skje ved:

  1. Ved oppstart av et emne: forventningsavklaring mellom foreleser og studenter
  2. Kontinuerlig evaluering gjennom hele semesteret
  3. Sluttevaluering

Helhetlig evaluering av studiet skjer ved jevnlige møter mellom tillitsvalgte for studentene og studieledere ved Nord Universitet. Studentene oppfordres også til å delta i de sentrale kvalitetsundersøkelsene.

Samlet vurdering

1. semester: Praktisk eksamen. Felles eksamen i hel klasse (scenisk framføring). Varighet inntil seks timer. Karakterregel: bestått/ikke-bestått. Teller 50/100.

2. semester: Praktisk eksamen. Eksamen i grupper (scenisk framføring). Varighet inntil seks timer. Karakterregel: bestått/ikke-bestått. Teller 50/100.

Obligatorisk deltakelse (OD) i undervisning, minimum 90 %, og i avtalt studentstyrt aktivitet. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.

Arbeidskrav (AK): 25 praktiske arbeidskrav. Sceniske visninger er arbeidskrav i løpet av studieåret. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.

Alle

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.