Scenekunstproduksjon 2
Kunnskap
Studenten:
- Ha bred kunnskapsbase i devised ensemble arbeid, interpreterende metoder i kunstnerisk produksjon.
- Ha god kunnskap om arbeidsetikk i en kreativ samarbeidsproduksjon.
- Vet hvordan man arbeider trygt med intimitet.
- Kan utvikle et kunstnerisk produkt i spesifikke stilarter.
- Har innsikt og bevissthet om kunstneriske valg i kunstnerisk produksjon.
- Kan relatere sitt kunstneriske arbeid til en bredere kulturell, sosial og politisk kontekst.
- Kan forske på kunstnerisk arbeid og skapelsesmetoder.
- Kan vurdere egne styrker og svakheter og finne ut hvordan de kan forbedre og utvikle seg selv.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan anvende sin kunnskap til å skape korte kunstneriske verk i ulike stilarter.
- Kan forske, utvikle og ta begrunnede valg innen ulike stilarter, fortolkende strategier og valg av arbeidsform et kunstnerisk arbeid.
- Kan bruke sin kunnskap om yrkesetikk til å arbeide med intimitet og bidra til et trygt arbeidsmiljø.
- Kan bruke improvisasjon som et kompositorisk verktøy for å tenke ut kunstnerisk arbeid i ulike stilarter.
- Kan anvende fortolkningsstrategier og arbeidsprosesser til innøving og fremføring av en tekst.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan bruke ferdigheter og kunnskap om stil og form til å samarbeide om kunstnerisk arbeid.
- Kan anvende kroppsliggjorte skuespillerferdigheter i stemme, bevegelse, improvisasjon og tolkning i kunstnerisk arbeid.
- Kan anvende sin forståelse av arbeidsetikk til å samarbeide om kunstneriske prosjekter og fremme god praksis.
- Kan tenke seg, forske, planlegge og gjennomføre kunstneriske prosjekter, både individuelt og i gruppe.
- Har god oversikt over hvordan man kan utvikle seg som en kreativ aktør og ta velbegrunnede valg om sitt arbeid.
- Vet hvordan man samarbeider med andre i ensembleprosess av en kunstnerisk produksjon.
- Har god kunnskap om kunstneriske former og tradisjoner.
- Kan forske på kunstneriske tradisjoner.
- Kan forske på og utvikle kunstnerisk arbeid både alene og i et ensemble.
Praktisk emne
Obligatorisk emne
All undervisning foregår ved studiested. Arbeidet foregår i hel klasse, gruppevis og individuelt.
Undervisningen er organisert i faste ukentlige arbeidsøkter og utvidete arbeidsøkter i forbindelse med visninger. Arbeid utenom fast oppsatte tider må i perioder påregnes.
Læringsformen er i hovedvekt induktiv/ problemløsende metode. Alle oppgaver starter med en utfordring, provokasjon eller et grunnmateriale og det er studentenes ansvar og finne en helhet i form av en scenisk visning utfra de rammer, begrensninger og materiale som er avtalt.
Nord universitet arbeider kontinuerlig med kvalitetsforbedring av studiene. I dette arbeidet samarbeider vi tett med studentene: ved at studentene deltar i evaluering av de enkelte emner som studiet som helhet. Evaluering i hvert enkelt emne skal skje ved:
- Ved oppstart av et emne: forventningsavklaring mellom foreleser og studenter
- Kontinuerlig evaluering gjennom hele semesteret
- Sluttevaluering
Helhetlig evaluering av studiet skjer ved jevnlige møter mellom tillitsvalgte for studentene og studieledere ved Nord universitet. Studentene oppfordres også til å delta i universitetets kvalitetsundersøkelser.
Samlet vurdering
1. semester: Praktisk eksamen. Eksamen i grupper med individuell vurdering. (scenisk framføring) Karakterregel: bestått/ikke-bestått. Varighet inntil 6 timer. Teller 50/100.
2. semester: Praktisk eksamen. Eksamen i grupper med individuell vurdering. (scenisk framføring) Karakterregel: bestått/ikke-bestått. Varighet inntil 6 timer. Teller 50/100.
Obligatorisk deltakelse: 90%. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.
Arbeidskrav (AK): 25 sceniske visninger i løpet av studieåret er arbeidskrav. Godkjent/ikke-godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.
Alle
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.