Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Film 2
TEA2018
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Film 2

TEA2018

FILM 2 er en videreføring av FILM 1 (TEA 2300)

FILM 2 har følgende hovedkomponenter:

Emnet skal gi praktisk og teoretisk kompetanse om filmprosessen, for skuespillerarbeidet spesielt og om filmfeltet generelt.

Forstå film som kunstart, de ulike produksjonsformer, strukturer og sammenhenger mellom aktørene i denne.

Emnet skal gi en forståelse av forholdet mellom skuespillerens egen filmrolle, dens opphav, og utvikling av ferdigheter med kropp som formidlingsutgangspunkt i et dynamisk samspill med sine omgivelser.

Faget skal gi innsikt og sette emnet inn i en større kontekst, der studentene forstår filmsjangerens rolle og påvirkning på individet og samfunnet.

Studentene skal utdannes til å beherske det bestående filmfeltet, men også å ha en nyskapende forståelse av prosess, produksjon og kunstfelt.

Emnet skal gi stort rom for utforskning av studentens egne valg på en relevant arena under faglig veiledning.

Emnet er forbeholdt BA skuespill og scenekunstproduksjon.
Emnet er forbeholdt BA skuespiller og scenekunstproduksjon. Studenten må ha bestått Film 1 får å kunne begynne på emnet.

Kunnskap

Studenten:

  • Ha kunnskap om ulike filmformat, kunstnerisk og teknologisk
  • Ha kunnskap om ulike produksjonsformer
  • Ha kunnskap om kollektive og individuelle prosesser i fysisk arbeid med manus, regi og kamera
  • Ha kunnskap om samspill med andre faglige aktører som produsent, klipp, lyd, musikk, scenografi o.l

Ferdighet

Studenten:

  • Å transformere rollen til egen kropp og å formidle det til kamera
  • Å ha en god faglig og kunstnerisk dialog med regissør
  • Å kunne jobbe med manus som arbeidsverktøy
  • Å ha et aktivt og ansvarlig forhold til sine samarbeidspartnere
  • Ha ferdighet i og kan å bruke ulike arbeidsmetoder som ligger til grunn for det kunstneriske uttrykket

Generell kompetanse

Studenten:

  • Å planlegge, gjennomføre og evaluere individuell og kollektiv kunstnerisk prosess
  • Å se objektivt på og forstå sine evner og ressurser i forhold til egne muligheter
  • Å ta ansvar for egen nyskaping og faglig nysgjerrighet og felles kunstnerisk utvikling
  • Å gjenkjenne og forstå regissørs kunstneriske visjon
  • Å forstå sine plikter og rettigheter i filmfeltet som arbeidsplass
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. Materialavgift 1000 kroner per semester.

Undervisningen er todelt:

Studentene skal først lære hvordan de kan benytte, utvikle og tilpasse sin skuespillerkompetanse til filmarbeid.

I andre del skal studentene gis erfaring og utvikle eget virke som skuespillere i filmfeltet gjennom praktisk arbeid med eksterne filmaktører med profesjonell tilnærming til arbeidet. I dette arbeidet er en erfaring med regissør, fotograf og manus.

I første del består undervisningen av:

  • Undervisning i klasse, innføring i filmfeltet som kunstform og arbeidsfelt.
  • Praktisk jobbing med hvordan benytte egne ferdigheter og allerede innlærte metoder i en filmatisk kontekst
  • Arbeidet foregår i full klasser, i grupper og individuelt
  • Arbeidet er lærerstyrt, dels med studentstyrt øving i grupper og individuelt

I andre del består undervisningen av:

  • Studentene lærer filmatisk arbeid i samarbeid med andre fagfunksjoner i film
  • Arbeidet skal gi tydelig erfaring av å virke som skuespillere i filmarbeid.
  • Praktisk arbeid med regissører og fotografer og manus.
  • Arbeidet foregår i fulle klasser med eksterne filmaktører, i inndelte grupper og en til en med de ulike aktørene i et kunstnerisk samarbeid.
  • Studentene blir evaluert på bakgrunn av dette praktiske arbeidet i tillegg til en skriftlig refleksjon av eget arbeid.
  • Arbeidet med de eksterne aktørene er lærerstyrt

Arbeidet i emnet foregår i all hovedsak i full klasse eller grupper, der man er avhengig av at alle til enhver tid deltar og bidrar. Derfor har emnet obligatorisk oppmøte.

Nord Universitet arbeider kontinuerlig med kvalitetsforbedring av studiene. I dette arbeidet samarbeider vi tett med studentene: ved at studentene deltar i evaluering av såvel de enkelte emner som studiet som helhet. Evaluering i hvert enkelt emne skal skje ved:

  1. Ved oppstart av et emne: forventningsavklaring mellom foreleser og studenter
  2. Kontinuerlig evaluering gjennom hele semesteret
  3. Sluttevaluering

Helhetlig evaluering av studiet skjer ved jevnlige møter mellom tillitsvalgte for studentene og studieledere ved Nord Universitet. Studentene oppfordres også til å delta i de sentrale kvalitetsundersøkelsene.

Samlet vurdering

2. semester.

Praktisk eksamen. Karakterregel: bestått/ikke-bestått. Individuell vurdering. Varighet inntil 6 timer. Teller 100/100.

Obligatorisk deltakelse(OD) 90 %. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.

Arbeidskrav (AK)

To skriftlige arbeidskrav. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.