Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Veiledet undervisningspraksis 1
TRA1002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Veiledet undervisningspraksis 1

TRA1002
Arbeid med undervisning og føreropplæring forutsetter både praktiskpedagogisk kompetanse og kjøre-, manøver- og trafikal kompetanse på høyt nivå. Emnet er praksisnært og utgjør en hjørnestein i den tverrfaglige integrerte trafikklærerutdanningen. En vesentlig del av læringen skjer ved at studenten løser ulike undervisning, utviklings og forskningsoppgaver i Nord universitet trafikkskole.
Emnet handler om kvalifikasjoner som trengs for å undervise og ivareta ansvar i føreropplæringen. Det innebærer å planlegge og gjennomføre føreropplæring i tråd med gjeldende forskrifter og læreplaner. Semesteret omhandler i hovedsak opplæring i kjøre- og manøverteknikk samt grunnleggende trafikktilpasning i lett trafikk. Den praktiske undervisningen bygger på og drar veksler på studentens kunnskap fra første semester samt teoretisk og praktisk kunnskap studenten erverver i øvrige studieemner. Sentrale fagspesifikke tema er vegtrafikkrett med vekt på aktsomhet og atferd, bevegelseslære, bilens konstruksjon og virkemåte, bilansvaret, plikter ved trafikkuhell, mennesket i trafikken med videre.

Førerkort klasse B i minst tre år samt oppfylle krav til helse, skikkethet og vandel for trafikklærere jf Vegtrafikkoven § 27.

Obligatorisk deltagelse i trafikkmetodikk, obligatorisk deltagelse på praksisdager, alle arbeidskrav, samt praktisk eksamen, i TRA1001 må være bestått før en kan starte undervisning i emnet TRA1002 Veiledet undervisningspraksis 1.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
  • kjenner til yrkesfeltets tradisjoner og utvikling knyttet til føreropplæring og trafikklærerens samfunns- og yrkesrolle
  • har oppdatert trafikkfaglig, - pedagogisk og didaktisk kunnskap
  • har digital kompetanse og kjennskap til personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettetikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne kunnskapsbaserte valg av ulike undervisningsmetoder og -former
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere føreropplæring som bidrar til samhandling og skjer med omtanke for folks helse, miljø og sikkerhet
  • kan anvende og utvikle ulike pedagogiske arbeidsmåter i føreropplæringen
  • kan tilpasse sin undervisning til elevenes forutsetninger og tilby rådgivning i forbindelse med privat øvingskjøring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og diskutere sentralt fagstoff, løsninger og planer både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • har evne til omstilling og nyskaping som kan bidra til videreutvikling av god yrkespraksis
  • kan forklare betydningen av god samspill mellom bilfører, kjøretøy, veg og miljø i forhold til individuelle og samfunnsmessige transportbehov.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Undervisningen legges opp som forelesninger, gruppe-, prosjektarbeid, case og læringsplattformen Canvas i kombinasjon med veiledet praksis i klasserom og skolebil.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

I emnets praksisplan beskrives semesteret mer detaljert og er styrende for emnet. All studentpraksis, så som egen aktivitet og pedagogisk observasjon, skal dokumenteres og loggføres i studentenes digitale praksisdagbok. Det samme gjelder dokumenter knyttet til planlegging og gjennomføring av praktiskpedagogisk arbeid.

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for emnet, samt gjennomført og fått godkjent alle oppgaver etc. som følger av emnets praksisplan. Fravær fra praksis eller manglende godkjenning av oppgaver vil i seg selv medføre ikke bestått. Studenter som får ikke bestått i praksis må som hovedregel gjennomføre ny praksis i sin helhet.

Vurdering i emnet inneholder følgende deler:

  • Minimum 80% deltakelse på undervisning i trafikkmetodikk
  • Praksis: Løpende vurdering av trafikal atferd og praktiskpedagogisk arbeid. Minimum 90% deltakelse. Innhold beskrives i egen praksisplan.
  • Arbeidskrav, se praksisplan

Regler for håndtering av fravær beskrives i praksisplan.

Karakter i emnet gis når alle deler er fullført og bestått. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsformer vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.