Emnebeskrivelse for 2024/25
Pedagogikk og yrkesdidaktikk 1
TRA1003
Emnebeskrivelse for 2024/25
Pedagogikk og yrkesdidaktikk 1
TRA1003
Emnet skal skape sammenheng mellom de ulike deler i trafikklærerutdanningen, og gjøre studentene bevisst på hvordan teori og praksis må virke sammen for å utvikle praksisfeltet. Det legges vekt på tverrfaglighet med øvrige emner i trafikklærerutdanningen.
Emnet omhandler pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til studentenes praktiske erfaringer. Det legges særlig vekt på yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til trafikklærerrollen.
Tema som inngår er:
- Generell didaktikk og yrkesdidaktikk
- Kommunikasjon
- Læreplanforståelse
Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på studieprogrammet; Trafikklærer
Ingen ut over opptakskrav til studieprogrammet
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og didaktisk relasjonsmodell
- har grunnleggende kunnskap om trafikkopplæringsmodellen
Ferdighet
Studenten
- kan vurdere betydningen av kommunikasjon i undervisningssituasjoner
- kan reflektere over didaktisk relasjonstenkning
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om betydningen av at teori og praksis virker sammen
- har kunnskap om pedagogiske og didaktiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i læreplan for føreropplæring
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Emnet har studierettkrav, inngår i studieprogrammet Trafikklærer
Undervisning og andre læringsaktiviteter legges opp som forelesninger, case, kommunikasjon via læringsplattformen Canvas, individuelt arbeid, gruppe- og prosjektarbeid.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det inngår to obligatoriske arbeidskrav i emnet og en skoleeksamen på 4 timer.
Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsformer vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.
Ingen hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.