Emnebeskrivelse for 2024/25
Pedagogikk og yrkesdidaktikk 1
TRA1003
Emnebeskrivelse for 2024/25

Pedagogikk og yrkesdidaktikk 1

TRA1003
Emnet skal skape sammenheng mellom de ulike deler i trafikklærerutdanningen, og gjøre studentene bevisst på hvordan teori og praksis må virke sammen for å utvikle praksisfeltet. Det legges vekt på tverrfaglighet med øvrige emner i trafikklærerutdanningen.

Emnet omhandler pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til studentenes praktiske erfaringer. Det legges særlig vekt på yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til trafikklærerrollen.

Tema som inngår er:

  • Generell didaktikk og yrkesdidaktikk
  • Kommunikasjon
  • Læreplanforståelse
Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på studieprogrammet; Trafikklærer
Ingen ut over opptakskrav til studieprogrammet

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og didaktisk relasjonsmodell
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkopplæringsmodellen

Ferdighet

Studenten

  • kan vurdere betydningen av kommunikasjon i undervisningssituasjoner
  • kan reflektere over didaktisk relasjonstenkning

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om betydningen av at teori og praksis virker sammen
  • har kunnskap om pedagogiske og didaktiske problemstillinger
  • har grunnleggende innsikt i læreplan for føreropplæring
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Obligatorisk

Emnet har studierettkrav, inngår i studieprogrammet Trafikklærer

Undervisning og andre læringsaktiviteter legges opp som forelesninger, case, kommunikasjon via læringsplattformen Canvas, individuelt arbeid, gruppe- og prosjektarbeid.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Det inngår to obligatoriske arbeidskrav i emnet og en skoleeksamen på 4 timer.

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsformer vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.

Ingen hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.