Pedagogikk og yrkesdidaktikk 2
Emnet omhandler pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til studentenes praktiske erfaringer. Det legges særlig vekt på yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til trafikklærerrollen. Dette omfatter også fokus på voksnes læring.
Tema som inngår er:
- Generell didaktikk og yrkesdidaktikk
- Ulike arbeidsmåter og veiledning
- Observasjon i læringssituasjonen
- Motivasjon
- Læreplanforståelse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike arbeidsmåter i undervisning og læring
- har kunnskap om pedagogisk observasjon og attribusjon
- har kunnskap om veiledning som pedagogisk verktøy
Ferdighet
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon og pedagogisk observasjon for å vurdere og justere sin undervisningsfaglige utøvelse
- kan vurdere attribusjonens betydning for motivasjon og læring
- kan velge ut og vurdere anvendelse av ulike arbeidsmåter, inkludert veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om betydningen av at teori og praksis virker sammen
- kan anvende didaktisk relasjonsmodell i sin planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- har kunnskap om pedagogiske, didaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i læreplan for føreropplæring
Arbeidskrav: Case om tema motivasjon, gruppearbeid.
Hjemmeeksamen. 3 dager, individuell eller i gruppe på inntil tre personer. Vurderingsuttrykk: A - F.
Endelig karakter i emnet fremkommer når alle delene er fullført og bestått.
Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsformer vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.