Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Pedagogikk og yrkesdidaktikk 3
TRA2020
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Pedagogikk og yrkesdidaktikk 3

TRA2020
Emnet skal bidra til å skape helhetsforståelse og sammenheng mellom de ulike studieemnene. Emnet tar sikte på å utvikle pedagogiske kvalifikasjoner for å kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og utvikle føreropplæring i ulike sammenhenger. Det legges vekt på tverrfaglighet med øvrige emner i trafikklærerutdanningen.

Emnet omhandler sentrale pedagogiske, didaktiske problemstillinger og overordnede tema knyttet til studentenes praktisk-pedagogiske erfaringer. Det legges særlig vekt på yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til trafikklærerrollen.

Tema som inngår er:

  • Generell didaktikk og yrkesdidaktikk
  • Ulike arbeidsmåter og veiledning
  • Læringsteori
  • Motivasjon
  • Tverrkulturelle perspektiver
  • Læreplananalyse
  • Lærerprofesjonalitet
Emnet forbehold studenter som er tatt opp på studieprogrammet; Trafikklærer

Kunnskap Studenten

  • har kunnskap om generell didaktikk og yrkesdidaktikk
  • har kunnskap om sentrale læringsteorier og motivasjon
  • har kunnskap om ulike arbeidsmåter knyttet til undervisning
  • har kunnskap om betydningen av at teori og praksis virker sammen

Ferdigheter Studenten

  • kan begrunne pedagogisk planlegging og gjennomføring i rollen som trafikklærer

Generell kompetanse Studenten

  • kan utveksle synspunkter og delta i diskusjoner om sentrale pedagogiske spørsmål
  • kjenner til og kan finne fram relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det trafikkpedagogiske feltet
  • kan reflektere over og justere sin egen faglige utøvelse på bakgrunn av pedagogisk teori
  • kan reflektere over sin egen profesjonsutøvelse
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Undervisning og andre læringsaktiviteter legges opp som forelesninger, case, kommunikasjon via læringsplattformen Canvas, individuelt arbeid, gruppe- og prosjektarbeid.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Individuell hjemmeeksamen over 5 dager, vurderingsuttrykk A -F.

Fire arbeidskrav (vurderingsuttrykk godkjent /ikke godkjent), hvorav tre er deltagelse på case-seminar og ett er en skriftlig innlevering.

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsformer vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.