Emnebeskrivelse for 2024/25
Spesialutdanning for klasse T (Traktor)
TRAK1000
Emnebeskrivelse for 2024/25

Spesialutdanning for klasse T (Traktor)

TRAK1000
Spesialutdanningen retter seg mot trafikklærere som skal undervise i klasse T. Etter endt utdanning skal studenten ha kompetanse til å planlegge, organisere, gjennomføre og evaluere føreropplæring i klasse T. En forutsetning er at studenten har utviklet nødvendig kunnskap, innsikt og forståelse når det gjelder traktor i samfunnet, vegrelatert bruk av traktor, kjøretøyteknologi, føreropplæring på traktor og tilstrekkelig egen praktisk kjøreferdighet.
Traktor er opprinnelig ment å være et avansert arbeidsredskap for landbruket, men har i dag mange ulike bruksområder knyttet til vegrelatert bruk. Traktoren blir brukt som arbeidsredskap både i anleggsvirksomhet, vegvedlikehold og i transport. I tillegg ser vi i økende grad traktor som framkomstmiddel for ungdom, og spesielt er traktorregistrerte ATV og UTV vanlig. Dette krever en høy bevissthet rundt de ulike maskinenes bruksegenskaper, bevissthet i brukerens motivasjon til sikker håndtering både på og utenfor veg, og bevissthet rundt den generelle sikkerhetskultur brukerne av de ulike maskinene innehar. Spesialutdanning for trafikklærere i klasse T setter primært søkelyset på opplæring knyttet til vegrelatert bruk av traktor. Ervervelse av førerkort klasse T er underlagt kravene i Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. kapittel 15.

Kunnskap

Studenten

  • Har bred kunnskap knyttet til førerkortopplæringen klasse T
  • Har kunnskap om ulike traktorers oppbygging, konstruktive egenskaper og fysiske lover
  • Har kunnskap om ulykker og helserisiko knyttet til bruk av traktor innen så vel veg som i landbruk og anlegg

Ferdighet

Studenten

  • Kan føre traktor med tilhenger og arbeidsredskap på en effektiv, miljøbevisst og trygg måte
  • Kan legge på kjettinger og kople relevant arbeidsutstyr og tilhenger på en trygg og effektiv måte
  • Kan planlegge, gjennomføre og videreutvikle undervisning i tråd med gjeldende forskrifter og planer
  • Kan anvende relevante arbeidsmåter for læring og undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • Har trafikk-og traktorfaglig, etisk og didaktisk kompetanse egnet til å motivere førerkortelever til å tilegne seg en bærekraftig føreridentitet
  • Kan utveksle sysnpunkter og drøfte bruk av traktor med tanke på risikoforhold, helse, miljø og bærekraft
  • Har endringskompetanse og kan bidra i trafikkskolens arbeid med å utvikle god relevant undervisning for opplæring av traktorførere

Semesteravgift og studieavgift.

Det forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. Til filmen som skal leveres i eksamensbesvarelsen må studenten disponere traktor med henger, utstyr for sikring av last , samt en smarttelefon for å ta opptak.

Obligatorisk

Læringsarbeidet skjer gjennom forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, feltarbeid, praktiske øvinger og veiledning. Et utstrakt samarbeid mellom studentene og fagpersonale vektlegges, men studentene skal ta et betydelig ansvar for eget læringsarbeid og egen utvikling. Demonstrasjon, prøving og øving med aktuelle traktorer/maskiner inngår i praksisdelen.

Godkjenning av spesialutdanningen krever 80% tilstedeværelse i organisert undervisning.

  • Obligatorisk deltakelse: Godkjenning av spesialutdanningen krever 80% tilstedeværelse i organisert undervisning.
  • Oppgave: Eksamen er todelt og består av en skriftlig individuell oppgave på inntil 10 sider samt en praktisk oppgave som dokumenteres med filmsnutter på til sammen ca. 30 minutter. Filmen skal være en demonstrasjon av studentens kommenterende egenkjøring og dokumentasjon av sin trafikklærerkompetanse.

Skriftlig del teller 40% av eksamenskarakter, og film teller 60% av eksamenskarakter.

Vurderingsuttrykk A-F.