Emnebeskrivelse for 2024/25
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1
VEP6000
Emnebeskrivelse for 2024/25

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1

VEP6000
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 gir grunnleggende kompetanse i veiledning av studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper i utdanning og yrkessammenheng. Læring og endringsprosesser, konfluent pedagogikk, relasjon og samspill og tverrprofesjonell samarbeidslæring er sentralt.

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 gir grunnleggende kompetanse i veiledning av studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper i utdanning og yrkessammenheng.

Det teoretiske og praktiske fundamentet tar utgangspunkt i humanistisk tradisjon og menneskesyn. Læring og endringsprosesser, konfluent pedagogikk, relasjon og samspill og tverrprofesjonell samarbeidslæring er sentralt.

Sentrale tema:

  • Veiledningens verdigrunnlag og menneskesyn
  • Personsentrert-, gestalt- og kognitiv teorier og metoder i veiledning
  • Veiledning og kompetanseutvikling
  • Veiledning i tverrprofesjonelt perspektiv, roller og samspillprosesser
  • Veiledning som pedagogisk og sosial prosess
  • Læring- og endringsprosesser
  • Vurderings- og tilbakemeldingsformer
  • Etiske, juridiske og faglige krav til veiledning
Bachelorgrad eller tilsvarende
Bachelorgrad eller tilsvarende

Etter fullført videreutdanning i Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 har studenten følgende sluttkompetanse:

Kunnskaper

Har:

  • Inngående kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper og empiri innen veiledning
  • Inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et tverrfaglig perspektiv
  • Inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
  • Inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
  • Inngående kunnskap om etiske og juridiske krav til veiledning.

Ferdigheter

Kan:

  • Planlegge, organisere, lede og gjennomføre veiledningssamtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
  • Anvende veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess
  • Planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler og foreta løpende skikkethetsvurdering
  • Drive fagutvikling og vurdering og utprøving av ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og digitale arbeidsformer

Generell kompetanse

Kan:

  • Kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen.
  • Reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og eventuelt justere denne
  • Identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma og juridiske utfordringer i veiledning, og drøfte valg av tilnærming og handlingsalternativer
  • Anvende kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. PC med kamera og mikrofon.
Frittstående emne på mastergradsnivå

Emnet tilbys som tverrfaglig deltidsstudium over ett semester med digitale samlinger og seminar, og egenaktivitet mellom samlingene.

Studiet bygger på konfluent pedagogikk med fokus på erfaringslæring og studentaktive læringsformer.

Grunnleggende teorier og metoder innen veiledning integreres i praktiske øvelser og skriftlige produkter. Læringsaktiviteter veksler mellom forelesninger, veiledningsøvelser, gruppearbeid, rollespill, veiledning på veiledning i gruppe, loggskriving og selvstudier. Studentene skal gjennomføre en veiledningspraksis som primært skal foregå på egen arbeidsplass.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Studentene skal gjennomføre 15 timer veiledningspraksis. Av disse er 10 timer direkte veiledning, og 5 timer er for- og etterarbeid.

Praksis skal primært skal foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.

Sammensatt vurdering (SV/SA)

Alle delene beskrevet under må være godkjent eller bestått for å få endelig karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD)

Obligatorisk deltakelse på studiesamlinger og digitale seminar, inkludert veiledning på veiledningspraksis i gruppe. Krav om tilstedeværelse i minimum 80%. Godkjent/ikke godkjent, vekting 0/100.

Praksis (PR/P)

Studentene skal gjennomføre 15 timer veiledningspraksis. Av disse er 10 timer direkte veiledning, og 5 timer er for- og etterarbeid.

Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.

Følgende arbeidskrav tilknyttet praksis må være godkjent for å få bestått praksis:

  • Arbeidskrav 1: Individuell plan for veiledningspraksis.
  • Arbeidskrav 2: 3 individuelle refleksjonslogger fra gjennomført veiledning.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være bestått for at studenten kan få endelig karakter i emnet. Vekting 0/100.

Hjemmeeksamen (HJ/H)

Individuell skriftlig besvarelse. Varighet: 5 dager. Omfang: 3500 ord +/-10 %. Karakterskala: Gradert karakter A-F, vekting 100/100.

Alle.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens – samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet – rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen