Emnebeskrivelse for 2024/25
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2
VEP6002
Emnebeskrivelse for 2024/25

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2

VEP6002
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2 gir en utvidet kompetanse i veiledning. Det innebærer både fordypning og utvidelse av teoretiske og metodiske kunnskaper. Du kan utvikle personlig og faglig kompetanse som er nødvendig for å fungere som veileder gjennom å tilegne deg nye erfaringer, bevisstgjøring og utvikling av verdier og holdninger i samarbeid med medstudenter og lærere. Målgrupper for veiledningen er studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper.

Studiet er et frittstående masteremne. Hensikten er å styrke veilederens formelle og personlige kompetanse i veiledning. Det innebærer både fordypning og utvidelse av teoretiske og metodiske kunnskaper. Du kan utvikle personlig og faglig kompetanse som er nødvendig for å fungere som veileder gjennom å tilegne deg nye erfaringer, bevisstgjøring og utvikling av verdier og holdninger i samarbeid med medstudenter og lærere. Målgrupper for veiledningen er studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper. Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestalt-, personsentrert-, system- og kognitiv teori.

Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestalt-, personsentrert-, system- og kognitiv teori.

Sentrale innholdskomponenter i studiet er:

  • Veiledningens verdigrunnlag og menneskesyn
  • Fenomenologisk forståelse og tilnærming
  • Veiledningsteorier og metoder
  • Relasjonskompetanse og samspillsprosser
  • Etikk
  • Gruppeprosess
  • Konflikt og konflikthåndtering
  • Læring og endringsprosesser
  • Improvisasjon og kreativitet i veiledning
  • Veiledningsfagets betydning og mulighet
  • Kritisk tenkning

Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestalt-, personsentrert-, system- og kognitiv teori.

Sentrale tema i studiet er veiledningsteori- og metode, relasjonskompetanse, tverrfaglighet, etikk, gruppeprosess, konflikthåndtering, pedagogikk.

Bachelorgrad eller tilsvarende. Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1, Yrkesfaglig veiledning 1 eller annet veiledningsstudium med minimum 10 studiepoeng.

Kunnskap

Kandidaten:

  • Har avansert kunnskap om veiledningsteorier og metoder innenfor personsentrert-, kognitiv- og gestalt tilnærming
  • Har inngående kunnskap om veiledningsteori og metoder innenfor systemteoretisk tilnærming
  • Har inngående kunnskap om improvisasjon og kreativ tilnærming i veiledning
  • Har inngående kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, relasjons- og samspillsprosesser
  • Har avansert kunnskap om lærings- og endringsprosesser
  • Kan anvende kunnskap om gruppeprosess og konflikthåndtering innenfor veiledningsfaget
  • Kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjoner og egenart og plass i samfunnet.

Ferdigheter:

Kandidaten:

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til faglige og etiske problemstillinger og anvende dette i utøvelse av veiledning.
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, strategier og metoder i veiledning og anvende disse knyttet til lærings- og endringsprosesser.
  • Kan ta initiativ og anvende kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, samspillsprosesser og konflikthåndtering på en aktiv og selvstendig måte

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Kan analysere eksistensielle og etiske problemstillinger i veilednings- og samhandlingsprosesser.
  • Kan anvende veiledningsfaglige kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen kommunikasjon og samhandling på person- og systemnivå.
  • Kan analysere veiledningens dynamikk og kompleksitet, og benytte kunnskap og kreativitet i planlegging og gjennomføring av veiledningen.
  • Kan kommunisere veiledningsfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. PC med kamera og mikrofon.
Frittstående emne på mastergradsnivå
Emnet tilbys som deltidsstudium med samlinger ved universitetet, digitale seminar, praksis og egenstudier. Studiet har fokus på erfaringslæring og studentaktive læringsformer. Presentasjon av teorier og metoder innen veiledning integreres i praktiske øvelser og skriftlige produkter. Læringsaktiviteter veksler mellom forelesninger, veiledningsøvelser, gruppearbeid, rollespill, veiledning på veiledning i gruppe, loggskriving og selvstudier. Dette er læring som tilegnes i samspill mellom studenter og mellom studenter og lærere. Samlingene er av den grunn obligatoriske med krav om minimum 80% tilstedeværelse. Studentene gjennomfører veiledningspraksis i hovedsak ved egen arbeidsplass.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Studentene skal gjennomføre 20 timer veiledningspraksis. Av disse er 14 timer direkte veiledning, og 6 timer er for- og etterarbeid

Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.

Sammensatt vurdering (SV/SA):

Alle delene beskrevet under må være godkjent eller bestått for å få endelig karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD)

Obligatorisk deltakelse på studiesamlinger og digitale seminar, inkludert veiledning på veiledningspraksis i gruppe. Krav om tilstedeværelse i minimum 80%. Godkjent/ikke godkjent, vekting 0/100.

Praksis (PR/P)

Studentene skal gjennomføre 20 timer veiledningspraksis. Av disse er 14 timer direkte veiledning, og 6 timer er for- og etterarbeid.

Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.

Følgende arbeidskrav tilknyttet praksis må være godkjent for å få bestått praksis:

  • Arbeidskrav 1: Individuell plan for veiledningspraksis.
  • Arbeidskrav 2: 3 individuelle refleksjonslogger fra gjennomført veiledning.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være bestått for at studenten kan få endelig karakter i emnet. Vekting 0/100.

Hjemmeeksamen (HJ/H)

Individuell skriftlig besvarelse. Varighet: 7 dager.

Omfang: 3500 ord +/-10 %.

Karakterskala: Gradert karakter A-F, vekting 100/100.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen

Alle hjelpemidler