Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2
Studiet er et frittstående masteremne. Hensikten er å styrke veilederens formelle og personlige kompetanse i veiledning. Det innebærer både fordypning og utvidelse av teoretiske og metodiske kunnskaper. Du kan utvikle personlig og faglig kompetanse som er nødvendig for å fungere som veileder gjennom å tilegne deg nye erfaringer, bevisstgjøring og utvikling av verdier og holdninger i samarbeid med medstudenter og lærere. Målgrupper for veiledningen er studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper. Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestalt-, personsentrert-, system- og kognitiv teori.
Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestalt-, personsentrert-, system- og kognitiv teori.
Sentrale innholdskomponenter i studiet er:
- Veiledningens verdigrunnlag og menneskesyn
- Fenomenologisk forståelse og tilnærming
- Veiledningsteorier og metoder
- Relasjonskompetanse og samspillsprosser
- Etikk
- Gruppeprosess
- Konflikt og konflikthåndtering
- Læring og endringsprosesser
- Improvisasjon og kreativitet i veiledning
- Veiledningsfagets betydning og mulighet
- Kritisk tenkning
Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestalt-, personsentrert-, system- og kognitiv teori.
Sentrale tema i studiet er veiledningsteori- og metode, relasjonskompetanse, tverrfaglighet, etikk, gruppeprosess, konflikthåndtering, pedagogikk.
Kunnskap
Kandidaten:
- Har avansert kunnskap om veiledningsteorier og metoder innenfor personsentrert-, kognitiv- og gestalt tilnærming
- Har inngående kunnskap om veiledningsteori og metoder innenfor systemteoretisk tilnærming
- Har inngående kunnskap om improvisasjon og kreativ tilnærming i veiledning
- Har inngående kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, relasjons- og samspillsprosesser
- Har avansert kunnskap om lærings- og endringsprosesser
- Kan anvende kunnskap om gruppeprosess og konflikthåndtering innenfor veiledningsfaget
- Kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjoner og egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter:
Kandidaten:
- Kan analysere og forholde seg kritisk til faglige og etiske problemstillinger og anvende dette i utøvelse av veiledning.
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, strategier og metoder i veiledning og anvende disse knyttet til lærings- og endringsprosesser.
- Kan ta initiativ og anvende kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, samspillsprosesser og konflikthåndtering på en aktiv og selvstendig måte
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan analysere eksistensielle og etiske problemstillinger i veilednings- og samhandlingsprosesser.
- Kan anvende veiledningsfaglige kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen kommunikasjon og samhandling på person- og systemnivå.
- Kan analysere veiledningens dynamikk og kompleksitet, og benytte kunnskap og kreativitet i planlegging og gjennomføring av veiledningen.
- Kan kommunisere veiledningsfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
Studentene skal gjennomføre 20 timer veiledningspraksis. Av disse er 14 timer direkte veiledning, og 6 timer er for- og etterarbeid
Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.
Sammensatt vurdering (SV/SA):
Alle delene beskrevet under må være godkjent eller bestått for å få endelig karakter i emnet.
Obligatorisk deltakelse (OD)
Obligatorisk deltakelse på studiesamlinger og digitale seminar, inkludert veiledning på veiledningspraksis i gruppe. Krav om tilstedeværelse i minimum 80%. Godkjent/ikke godkjent, vekting 0/100.
Praksis (PR/P)
Studentene skal gjennomføre 20 timer veiledningspraksis. Av disse er 14 timer direkte veiledning, og 6 timer er for- og etterarbeid.
Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.
Følgende arbeidskrav tilknyttet praksis må være godkjent for å få bestått praksis:
- Arbeidskrav 1: Individuell plan for veiledningspraksis.
- Arbeidskrav 2: 3 individuelle refleksjonslogger fra gjennomført veiledning.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være bestått for at studenten kan få endelig karakter i emnet. Vekting 0/100.
Hjemmeeksamen (HJ/H)
Individuell skriftlig besvarelse. Varighet: 7 dager.
Omfang: 3500 ord +/-10 %.
Karakterskala: Gradert karakter A-F, vekting 100/100.
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.
For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen