Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Vitenskapsteori og metodologi
VIT5025
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Vitenskapsteori og metodologi

VIT5025
Emnet tar opp prinsipper for vitenskapelig forskningsarbeid og diskuterer sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innenfor kroppsøving og idrettsfagets forskningsfelt. Det fokuseres på ulike typer forskningsdesign og metoder, innenfor både kvalitative og kvantitative tradisjoner. Emnet tar også opp hvordan man går fram for å bli i stand til å planlegge og gjennomføre et metodisk og vitenskapsteoretisk underbygget forskningsprosjekt.

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Emnet er for studenter tatt opp på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

For å starte på emnet kreves gjennomført første syklus (de tre første år) i lektorutdanningen med bestått vurdering i alle emner.

For å starte på emnet kreves gjennomført første syklus (de tre første år) i lektorutdanningen med bestått vurdering i alle emner.

Kunnskap

Studenten:

  • Har inngående kunnskap om begreper, teorier og metoder i kroppsøving og idrettsfagets forskningsfelt
  • Har utførlig kjennskap til ulike vitenskapsteoretiske syn
  • Har bred oversikt over hovedstrategier brukt i kroppsøving og idrettsfagets forskningsfelt
  • Har innsikt i hele forskningsprosessen fra problemformulering til databearbeiding og datapresentasjon

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan analysere bruk av design, metode og vitenskapsteoretisk syn
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid på mastergradsnivå

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan reflektere kritisk over egen og andres forskning
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Emnet er organisert som separate kurs knyttet til de ulike temaene, og vitenskapsteorietiske problemstillinger binder sammen de forskningsmetodiske spørsmålene som behandles.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Samlet vurdering

Arbeidskrav:

Inntil fire skriftlige arbeidskrav som beskrives nærmere i emnets arbeidsplan. Godkjent - ikke-godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Skriftlig skoleeksamen, 4 timer. Karakteruttrykk A-F. Teller 100/100 av karakter

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.