Vitenskapsteori, empirisamling og forskningsetikk
Kunnskap
Studenten skal ha:
-avansert kunnskap innenfor vitenskapsteori og forskningsmetode relevant for studiet av læreryrkets praksisfelt, nasjonalt og internasjonalt, samt hvordan forskerens posisjon får betydning for forskningsprosessen.
-Inngående kunnskap om forskningsetikk
Ferdigheter
Studenten skal kunne
-planlegge et selvstendig forskningsarbeid med utgangspunkt i valgt tema og problemstillingredegjøre for, og drøfte vitenskapsteoretisk perspektiv, design og forskningsmetode i samsvar med problemstilling og forskningsspørsmål i eget prosjekt.
-følge etiske retningslinjer for forskning og reflektere kritisk over etiske aspekter knyttet til eget forskingsarbeid.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
-vise evne til kritisk vurdering av egen og andres forskning.
-kan anvende sine vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å planlegge avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
Sammensatt vurdering: Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.
Arbeidskrav 1: En muntlig presentasjon av det planlagte masterprosjektet. Vurderingsform Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren
Muntlig (MU): Innen temaene vitenskapsteori, forskingsmetode og forskningsetikk. Vurderingsform A - F, beste A, ikke bestått F. Teller 100/100 av karakteren.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
VIT5001 - Vitenskapsteori og metodologi, 1-7 - 7.5 Studiepoeng
VIT5002 - Vitenskapsteori og metodologi, 5-10 - 7.5 Studiepoeng