Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Vitenskapsteori, empirisamling og forskningsetikk
VIT5027
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Vitenskapsteori, empirisamling og forskningsetikk

VIT5027
Emnet tar opp prinsipper for vitenskapelig forskningsarbeid og diskuterer sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innenfor forskningsfelt der en studerer relevante temaer for læreryrket. Det fokuseres på ulike typer forskningsdesign og metoder, innenfor både kvalitative og kvantitative tradisjoner. Emnet tar også opp hvordan man går fram for å bli i stand til å planlegge og gjennomføre et metodisk og vitenskapsteoretisk forsvarlig forskningsprosjekt i masterfaget.
Studentene må ha bestått alle emner fra første til tredje studieår for å begynne i femte studieår.

Kunnskap

Studenten skal ha:

-avansert kunnskap innenfor vitenskapsteori og forskningsmetode relevant for studiet av læreryrkets praksisfelt, nasjonalt og internasjonalt, samt hvordan forskerens posisjon får betydning for forskningsprosessen.

-Inngående kunnskap om forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten skal kunne

-planlegge et selvstendig forskningsarbeid med utgangspunkt i valgt tema og problemstillingredegjøre for, og drøfte vitenskapsteoretisk perspektiv, design og forskningsmetode i samsvar med problemstilling og forskningsspørsmål i eget prosjekt.

-følge etiske retningslinjer for forskning og reflektere kritisk over etiske aspekter knyttet til eget forskingsarbeid.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

-vise evne til kritisk vurdering av egen og andres forskning.

-kan anvende sine vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å planlegge avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.

Semesteravgift og pensumlitteratur
Studieprogrammet evalueres årlig av studenten gjennom emneundersøkelser. Evalueringen inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering: Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.

Arbeidskrav 1: En muntlig presentasjon av det planlagte masterprosjektet. Vurderingsform Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren

Muntlig (MU): Innen temaene vitenskapsteori, forskingsmetode og forskningsetikk. Vurderingsform A - F, beste A, ikke bestått F. Teller 100/100 av karakteren.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.