Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Vitenskapsteori, kvantitativ og kvalitativ analyse
VIT5028
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Vitenskapsteori, kvantitativ og kvalitativ analyse

VIT5028
Emnet tar opp kvalitative og kvantitative metoder med vekt på ulike analyser. Det fokuseres også på hvordan de ulike analyseformene ledes ut av ulike vitenskapsteoretiske ståsteder. Emnet vil gi studenten kunnskap og ferdigheter til å analysere empiri, og til å tolke forskningsartikler som viser kvalitative og/eller kvantitative analyser.

Kunnskap

Studenten skal ha:

-Inngående kunnskap om hele forskningsprosessen fra problemformulering til databearbeiding og datapresentasjon.

-Inngående kunnskap til å analysere empiri kvalitativt og til å forstå forskning som er analysert kvalitativt.

-Inngående kunnskap til å analysere empiri kvantitativt og til å forstå forskning som er analysert kvantitativt.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

-Reflektere og ta i bruk sin inngående kunnskap for å analysere empiri kvalitativt fram til resultat og diskusjon, og for å kunne forstå andres forskning som er analysert kvalitativt.

-Reflektere og ta i bruk sin inngående kunnskap for å analysere empiri kvantitativt fram til resultat og diskusjon, og for å kunne forstå andres forskning som er analysert kvantitativt.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

- Anvende sine vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.

Semesteravgift og pensumlitteratur
Det vil være undervisning i klasserom/auditorium og på nett. I tillegg vil det være oppgaver som faglærer gir tilbakemelding på.
Studieprogrammet evalueres årlig av studenten gjennom emneundersøkelser. Evalueringen inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering: Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.

Arbeidskrav 1: Kvantitativ metode. Vurderingsform Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Hjemmeeksamen (HJ): Kvalitativ og kvantitativ analyse. Kvalitativ del med vitenskapsteori teller 60% og kvantitativ del teller 40%. Varighet 7 dager. Vurderingsform A-F, beste A, ikke bestått F, teller 100/100 av karakteren.