Emnebeskrivelse for 2024/25
Profesjon, verdigrunnlag og rettigheter
VPL1004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Profesjon, verdigrunnlag og rettigheter

VPL1004
Emnet gir en innføring i vernepleierens rolle, funksjon og arbeidsfelt. I emnet presenteres vernepleieprofesjonens utvikling og verdigrunnlag.
Emnet gir en innføring i vernepleierens rolle, funksjon og arbeidsfelt. I emnet presenteres vernepleieprofesjonens utvikling og verdigrunnlag. Studentene får bred innføring i menneskerettigheter og ulike forståelsesmodeller om funksjonshemming. Emnet gir også en innføring i velferdsstatens oppbygging, samfunnsstrukturer og lovgrunnlag som er relevant for vernepleiefaglig arbeid.
Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i vernepleie
Ingen forkunnskapskrav utover opptakskrav

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap menneskerettigheter generelt, rettigheter til personer med nedsatt funksjonsevne og lovgrunnlaget som ivaretar disse rettighetene
  • har bred kunnskap om ulike forståelsesmodeller om funksjonshemming
  • har kunnskap om vernepleiefaglig arbeid og vernepleierens kunnskapsgrunnlag, rolle og funksjon
  • har kunnskap om yrkesetikk og etiske teorier
  • har kunnskap om verdigrunnlaget i vernepleiefaglig arbeid
  • har kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming og hvordan livssituasjonen påvirkes av samfunnsstrukturer
  • har kunnskap om nedbygging av funksjonshemmende barrierer
  • har kunnskap om velferdsstaten og hvordan vår samfunnsstruktur påvirker enkeltmennesket
  • har kunnskap om lover og regelverk som legger grunnlag for helse- og omsorgstjenesten
  • har kunnskap om kunnskap om kommunikasjonsteori, samhandling og samarbeid
  • kjenner til forskningsmetode og vitenskapsteori

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap i arbeid med inkludering, likestilling og deltakelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre samhandling ved bruk av relasjons- og komunnikasjonskompetanse
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk, teoriemne
Forelesning, seminar, ferdighetstrening, simulering, gruppearbeid, egenstudier, studentsamtale og veiledning .
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel A - F Alle delene beskrevet under må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet

  • Arbeidskrav, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent. I emnet er det to arbeidskrav. Arbeidskravenes innhold vil bli publisert på Canvas. Arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
  • Obligatorisk deltakelse 80% oppmøte, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent. Tidspunkt og beskrivelse av innholdet i obligatorisk deltakelse vil bli publisert på Canvas. Følgende læringsutbytter er grunnlag for obligatorisk deltakelse: Kan bruke relasjons- og kommunikasjonskompetanse i samhandling (§6 c) Kan anvende faglig kunnskap i arbeid med inkludering, likestilling og deltakelse (§ 13 a) Har kunnskap om vernepleiefaglig arbeid og vernepleierens kunnskapsgrunnlag, rolle og funksjon (§4 a og e) Har kunnskap om nedbygging av funksjonshemmende barrierer (§13 c) Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
  • Mappe, teller 100/100 av karakteren, karakterregel A - F. Mappa består av tre skriftlige arbeider: Beskrivelse av innholdet i mappearbeidene blir publisert i Canvas.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.