Helse, funksjonsnedsettelse og sykdom
Kunnskaper
Studenten:
- har bred kunnskap om mennesket psykologiske og biologiske utvikling i et livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om ulike forståelser av helse og sykdom
- har bred kunnskap om funksjonsnedsettelser generelt og kognitive funksjonsnedsettelser spesielt
- har kunnskap om kroppens oppbygging og normalfunksjoner
- har kunnskap om menneskers grunnleggende behov
- har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommer innen fagområdet
- har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger
- har kunnskaper om grunnleggende pleieprosedyrer, smittefare og hygiene
- har kunnskaper om dokumentasjonsplikten i forbindelse med utøvelse av forsvarlig helsehjelp
- har kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep
- kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne, vurdere og henvise til kvalitetssikret informasjon om sykdommer og funksjonsnedsettelser
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom, vurdere aktuelle problemstillinger og behandlingstiltak for å sikre forsvarlig helsehjelp
- kan anvende dokumentasjonsverktøy i helse- og omsorgstjenester
- kan beherske livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
Studentaktive læringsformer og samarbeidslæring.
Forelesning, seminar, ferdighetstrening, simulering, gruppearbeid og egenstudier.
Sammensatt vurdering, karakterregel A - F Alle delene beskrevet under må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet
- Obligatorisk deltakelse, ferdighetstrening, 100% deltaking, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent. Rammer for ferdighetstreningen gis i emneplan. Følgende læringsutbytter er grunnlag for ferdighetstreningen: Studenten
- kan finne, vurdere og henvise til kvalitetssikret informasjon om sykdommer og funksjonsnedsettelser.
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom, vurdere aktuelle problemstillinger og sette inn nødvendige behandlingstiltak for å sikre forsvarlig helsehjelp.
- kan anvende dokumentasjonsverktøy i helse- og omsorgstjenester.
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte.
- kan beherske livreddende førstehjelp. - Skriftlig skoleeksamen - Legemiddelregning. Varighet: 3 timer, karakterregel Bestått/ Ikke bestått. For å få bestått karakter må besvarelsen være 100 % riktig.
- Oppgave, teller 40/100 av karakteren, karakterregel A - F. Tema: Helse, funksjonsnedsettelse og sykdom. Rammer for oppgaven gis i emneplan.
- Skriftlig skoleeksamen - Anatomi, fysiologi, menneskets utvikling, sykdomslære, legemiddelhåndtering og mikrobiologi. Varighet: 6 timer, teller 60/100 av karakteren, karakterregel A - F.
Skriftlig skoleeksamen legemiddelregning:
- Godkjent kalkulator
- Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker
Skriftlig skoleeksamen anatomi, fysiologi, sykdomslære etc.:
- Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker
Oppgave: Alle hjelpemidler tillatt.
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens – samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet – rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen
Praktisk eksamen: Ingen hjelpemidler.