Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Medborgerskap og likeverdige tjenester
VPL2003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Medborgerskap og likeverdige tjenester

VPL2003
I dette emnet skal studenten få kunnskap om medborgerskap og likeverdige tjenester på individ, gruppe og samfunnsnivå.
I dette emnet skal studenten få kunnskap om medborgerskap og likeverdige tjenester på individ, gruppe og samfunnsnivå. Emnet skal gi kunnskap om hvordan ressurser kan mobiliseres for å oppnå et likeverdig samfunn. Sentrale tema i emnet er menneskerettigheter, sosialt arbeid, forvaltnings- og organisasjonskunnskap.
Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i vernepleie
For å kunne starte på emnet må studenten ha bestått emnene Profesjon, verdigrunnlag og rettigheter (20 stp) , Helsepersonells felles verdi- og kunnskapsgrunnlag (5 stp), Sammensatte behov og hverdagsliv (5 stp), Helse, funksjonsnedsettelse og sykdom (20 stp) og Helsehjelp (10 stp), Miljøterapi, habilitering og rehabilitering (30 stp) og Samfunnsdeltagelse (20 stp).

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har bred kunnskap om lover, regler som skal sikre rettigheter til samer som urfolk og rettigheter til personer med funksjonsnedsettelser
  • har bred kunnskap om forhold i samfunnet som påvirker muligheten til likeverdig deltagelse for personer med funksjonsnedsettelse
  • har kunnskap om ledelse og organisasjonsteori
  • har kunnskap om rettigheter til særskilte grupper som barn, minoriteter og personer med funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om samers rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for samenes status som urfolk
  • har kunnskap om samfunnsarbeid, og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
  • har kunnskap om metoder for å ivareta beslutningstøtte
  • har kunnskap om sammenhengen mellom helse, funksjonshemming og sykdom i et samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt
  • kjenner til politiske- og administrative beslutningsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap i tilrettelegging for et inkluderende, likestilt og åpent samfunn
  • kan anvende kunnskap om tverrsektorielt samarbeid for å fremme medvirkning og deltakelse for utsatte grupper
  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og forsvarlige velferdstilbud til utsatte grupper
  • kan anvende faglig kunnskap for å utvikle faglig forsvarlig praksis, og forebygge bruk av tvang og makt
  • kan beherske metoder i samfunnsarbeid som fremmer makt, innflytelse, deltakelse og representasjon for utsatte grupper
  • kan beherske utøvelsen av beslutningsstøtte
  • kan beherske saksbehandling av helse- og omsorgstjenester

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse for å sikre medborgerskap og likeverdige tjenester
  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, overfor grupper i samfunnet
  • har innsikt i kvalitets- og utviklingsarbeid på organisasjonsnivå
  • kjenner til brukerdreven innovasjon
  • har innsikt i empowermentprosesser for å motvirke marginalisering og utenforskap
  • kjenner til saksbehandlingsrutiner
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk teoriemne

Studentaktive læringsformer og samarbeidslæring.

Forelesning, seminar, ferdighetstrening, simulering, arbeidsseminar, gruppearbeid, ekskursjoner, egenstudier og veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel A - F.

Alle delene beskrevet under må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet

  • Obligatorisk deltakelse 80% oppmøte, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent. Beskrivelse av innholdet i obligatorisk deltakelse blir publisert i Canvas. Følgende læringsutbytter er grunnlag for obligatorisk deltakelse: Studenten
  • kan beherske saksbehandling av helse- og omsorgstjenester (§14 c)
  • kan beherske utøvelsen av beslutningsstøtte til personer med utviklingshemming (§13 a, c, d og e)
  • kan anvende kunnskap om tverrsektorielt samarbeid for å fremme medvirkning og deltakelse for utsatte grupper (§ 5 b)
  • har kunnskap om ledelse og organisasjonsteori (§6 c)
  • kan anvende faglig kunnskap i tilrettelegging for et inkluderende, likestilt og åpent samfunn
  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet (14 b)
  • kan beherske metoder i samfunnsarbeid som fremmer makt, innflytelse, deltakelse og representasjon for utsatte grupper (§15 b)
  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse for å sikre medborgerskap og likeverdige tjenester (§ 6 c)
  • Arbeidskrav, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent. I emnet er det to obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravenes innhold vil bli publisert på Canvas.
  • Mappe, teller 100/100 av karakteren, karakterregel A - F. I løpet av emnet arbeider studentene individuelt med to skriftlige arbeider. Disse arbeidene danner grunnlaget for vurderingen av emnet. Nærmere beskrivelse av de skriftlige arbeidene blir publisert på Canvas.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.