Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Vitenskapsteori og metode: Ontologi, epistemologi og metodologi
VT314H
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Vitenskapsteori og metode: Ontologi, epistemologi og metodologi

VT314H

Emnet gir en innføring i særtrekk som utgjør allmenne vitenskapelige teorigrunnlag som ontologi (værenssyn), epistemologi (sikker kunnskap) og metodologi (metodeteori).

Emnet skal danne en bakgrunnsforståelse for å kunne forstå forskningens og kunnskapsutviklingens idegrunnlag.

Emnet skal videre danne et grunnlag for å kunne forstå og begrunne valg av metode i fagutvikling, forskning og teoriutvikling innen klinisk sykepleie.

Emnet gir en innføring i særtrekk som utgjør allmenne vitenskapelige teorigrunnlag som ontologi , epistemologi og metodologi . Emnet skal danne en bakgrunnsforståelse for å kunne forstå forskningens og kunnskapsutviklingens idegrunnlag. Emnet skal videre danne et grunnlag for å kunne forstå og begrunne valg av metode i fagutvikling, forskning og teoriutvikling innen klinisk sykepleie.
Opptak på master i klinisk sykepleie.
Opptak på master i klinisk sykepleie.

KUNNSKAP.

Studenten:

  • har avansert kunnskap innenfor det vitenskapsteoretiske utgangspunkts betydning for klinisk sykepleie og spesialisert innsikt i et avgrenset valgfritt område.
  • har inngående kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper, herunder epistemologi, ontologi og metodologi samt deres innbyrdes relasjon
  • kan anvende kunnskap om det vitenskapsteoretiske utgangspunktets betydning for metodologi og metodevalg innenfor sykepleiefaget.
  • kan analysere sykepleiefaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagets vitenskapelige tradisjon, egenart og plass i samfunnet.

FERDIGHETER.

Studenten:

  • kan skjelne og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som: filosofi, prosa, og etikk samt den vitenskapelige evidens, og anvende disse for å strukturere og formulere sykepleiefaglige resonnementer.
  • kan analysere eget fagområdes epistemologiske, ontologiske og metodologiske forankring.
  • kan bruke og begrunne valg av relevante metoder for forskning og fagutvikling innen sykepleie på en selvstendig måte.

GENERELL KOMPETANSE.

Studenten:

  • kan analysere relevante sykepleiefaglige og forskningsetiske problemstillinger ut fra vitenskapsteoretisk kunnskap.
  • behersker uttrykksformer innen epistemologi, ontologi og metodologi.
  • kan på ovenstående grunnlag bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen sykepleiefaget, nasjonalt og internasjonalt.
PC med headsett og mikrofon, ellers ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk emne på Master i klinisk sykepleie.
Forelesning, seminar, gruppearbeid, studentframlegg, samlingsbasert, deltid.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom evaluering av emnene. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Ingen praksis

Hjemme eksamen, 2 uker vårsemestret.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen

Alle hjelpemidler tid hjemmeeksamen.