Vitenskapsteori og metode: Ontologi, epistemologi og metodologi
Emnet gir en innføring i særtrekk som utgjør allmenne vitenskapelige teorigrunnlag som ontologi (værenssyn), epistemologi (sikker kunnskap) og metodologi (metodeteori).
Emnet skal danne en bakgrunnsforståelse for å kunne forstå forskningens og kunnskapsutviklingens idegrunnlag.
Emnet skal videre danne et grunnlag for å kunne forstå og begrunne valg av metode i fagutvikling, forskning og teoriutvikling innen klinisk sykepleie.
KUNNSKAP.
Studenten:
- har avansert kunnskap innenfor det vitenskapsteoretiske utgangspunkts betydning for klinisk sykepleie og spesialisert innsikt i et avgrenset valgfritt område.
- har inngående kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper, herunder epistemologi, ontologi og metodologi samt deres innbyrdes relasjon
- kan anvende kunnskap om det vitenskapsteoretiske utgangspunktets betydning for metodologi og metodevalg innenfor sykepleiefaget.
- kan analysere sykepleiefaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagets vitenskapelige tradisjon, egenart og plass i samfunnet.
FERDIGHETER.
Studenten:
- kan skjelne og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som: filosofi, prosa, og etikk samt den vitenskapelige evidens, og anvende disse for å strukturere og formulere sykepleiefaglige resonnementer.
- kan analysere eget fagområdes epistemologiske, ontologiske og metodologiske forankring.
- kan bruke og begrunne valg av relevante metoder for forskning og fagutvikling innen sykepleie på en selvstendig måte.
GENERELL KOMPETANSE.
Studenten:
- kan analysere relevante sykepleiefaglige og forskningsetiske problemstillinger ut fra vitenskapsteoretisk kunnskap.
- behersker uttrykksformer innen epistemologi, ontologi og metodologi.
- kan på ovenstående grunnlag bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen sykepleiefaget, nasjonalt og internasjonalt.
Hjemme eksamen, 2 uker vårsemestret.
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.
For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen