Hanne Elenora Solheim Hansen
Jeg vokste opp i Nysted på Lolland i Danmark og studerte et år på det som idag er Københavns universitet, før jeg reiste til Norge og fortsatte studiene på Norges miljø- og biovitenskapelig universitet (NMBU). Min vitenskapelige bakgrunn er innen biologi og landbruksfag. Jeg har en master i husdyrfag og doktorgrad (dr. scient) i husdyrernæring fra Norges miljø- og biovitenskapelig universitet (NMBU).
Doktorgraden handlet om tiltak for å redusere overføring av radioaktivt cesium til matvarer, som følge av nedfallet fra Tsjernobyl-ulykken. Dette førte i etterkant til mange nasjonale- og EU finansierte forskningsprosjekt om temaet.
Siden 2009 har mitt arbeid vært konsentrert om lederoppgaver i høgskole og universitet. Lederoppgavene startet i en stilling som dekan ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, der jeg ledet ca 45 vitenskapelig ansatte. Deretter var jeg prorektor ved samme høgskole i 4 år med ansvar for både forskning og utdanning.
I 2017 startet jeg som prorektor for utdanning ved Nord universitet. I 2017 var første år med ny organisering etter fusjonen og etablering av Nord universitet. Det var spennende å starte utviklingen av felles kultur og utvikle nytt felles kvalitetssystem for utdanning.
I 2019 ble jeg tilsatt som rektor for Nord universitet. Nord universitet er et ungt og dynamisk universitet som er svært viktig for den regionen vi er lokalisert i. Vi har brukt tid på å styrke universitets ulike fagmiljø og å øke forskningsaktiviteten. Nå videreutvikler vi universitet ved fortsatt å øke forskningsaktiviteten på et internasjonalt nivå og øke internasjonalt samarbeid. På denne måten sikrer vi at vi ligger i forskningsfronten og at alle utdanningsprogrammer formidler den nyeste kunnskapen som er tilgjengelig. Tilsvarende skal våre samarbeidspartnere fra arbeidslivet vite at vi bidrar med kunnskap som ligger i forskningsfronten internasjonalt.
Stillinger:
Rektor ved Nord universitet 2019 - dd
Prorektor for utdanning ved Nord universitet 2017-2019
Prorektor ved Høgskolen i Nord-Trøndelag 2011-2015
Dekan ved Høgskolen i Nord-Trøndelag 2009-2011
Rådgiver ved Direktoratet for atomsikkerhet og beredskap 2007-2009
Førsteamanuensis ved Høgskolen i Nord-Trøndelag
Verv:
Styremedlem Universitets- og Høgskolerådet
Styremedlem Kunnskapsparken Bodø AS
Styremedlem Bodøregionens Utviklingsselskap (BRUS) AS
Styremedlem Stiftelsen Framtidsfredag
Undervisningserfaring og pedagogisk kompetanse
Det meste av min undervisningserfaring er knyttet husdyrstudiene og omfatter i hovedsak
• Biologi, anatomi og fysiologi
• Husdyrernæring
• Storfe- svine- og sau- og geitproduksjon
• Veiledning av bacheloroppgaver
Pedagogiske kurs
• Høgskolepedagogikk, 10 studiepoeng
• Godkjent til bruk av metoden supplemental instructions (SI)
Utdanningsledelse
Utdanningsledelse handler blant annet om å sikre sammenheng i studieprogrammet, bidra med pedagogisk utvikling og sikre systematisk kvalitetsarbeid. Jeg har erfaring med utdanningsledelse på studieprogramnivå og institusjonsnivå.
Utdanningsledelse på studieprogramnivå og avdelingsnivå
• Ansvarlig for årlige revideringer og større utviklingsprosesser for husdyrstudiet i samarbeid med kollegaer, studenter og næringa. Dette i perioden 1995-2008.
• Leder av arbeidet med å utvikle bachelorstudiet i økonomi og landbruk
• På avdelingsnivå hadde jeg som studieleder og dekan hadde jeg overordnet ansvar for utvikling av studieprogrammene innen multimediestudiene, naturforvaltning og husdyr.
Utdanningsledelse på institusjonsnivå
Jeg har erfaring med utdanningsledelse på institusjonsnivå som prorektor på Høgskolen i Nord-Trøndelag i 4 år og ved Nord universitet i 2 år. På institusjonsnivå har målet vært å utvikle og implementere systemer for systematisk kvalitetsarbeid. Dette handler om rutiner for styring og utvikling av studieportefølje, dialog med studentene og kvalitetsutvikling av studiene i forhold til innhold, organisering og gjennomføring. Internasjonalisering og mobilitet er et viktig kvalitetselement som også er en del av dette arbeidet.
Som prorektor for utdanning har jeg ledet arbeidet med å etablere kurs i universitetspedagogikk og med iverksetting av en meritteringsordning for fremragende undervisere.
Jeg deltok i 2018 i en av European University Association (EUA) sin tematiske peer grupper innen «Learning and teaching forum». Gruppen har utviklet beste praksis for å balansere vektlegging av utdanningsfaglig kompetanse i forhold til forskning i europeiske universiteter.