Kathrin Olsen
Jeg er førsteamanuensis med PhD i spesialpedagogikk. Jeg har bakgrunn som barnehagelærer og spesialpedagog, med mange års erfaring fra praksisfeltet. Jeg underviser på master i spesialpedagogikk, og forsker på problemstillinger knyttet til det spesialpedagogiske feltet, med et hovedfokus på læring hos nevrodivergente barn/elever, politikk og praksis relatert til inkludering for barn/elever med spesialpedagogiske behov, og på elevers og profesjonelles samarbeid og læring. Jeg er med i to prosjekter i SpedAims, senter for forskning på spesialpedagogikk og inkludering:
- Hjertespråk som er en longitudinell studie som undersøker individuelle og miljømessige forhold som har betydning for barns samiske språkutvikling. Prosjektene finner du informasjon om her: SpedAims Hjertespråk — Samiskspråklige barns læring og utvikling i Norge - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims)
- ProCip som undersøker PPT sitt tverrfaglige samarbeid: SpedAims ProCIP – Profesjoner i samarbeid for inkluderende praksis - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims)
Kathrin Olsen https://orcid.org/0000-0002-1289-7754 is an Associate professor of special needs education at the Faculty of Education and Arts at Nord University, Norway. Her research mainly focuses on learning for neurodivergent students, policy and practice related to inclusion of students with SEND, and students and professionals' collaboration and learning.