Kathrin Olsen
Førsteamanuensis
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Bakgrunn:
Utdanning:
Barnehagelærermaster i tilpasset opplæring, spesialpedagogisk profil, fra Nord universitet.
NAFOL forskerskole for lærerutdannere
PhD i spesialpedagogikk, universitetet i Oslo
Yrkeserfaring:
Pedagogisk leder, styrer og spesialpedagog i barnehage.
Spesialpedagog i Autismeteamet i Nordland, ved Barne- og ungdomspsykiatrien, Nordlandssykehuset.
Universitetslektor i pedagogikk og spesialpedagogikk, deretter stipendiat i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Nesna.
Universitetslektor deretter førsteamanuensis ved fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag
Studieleder for barnehagelærerutdanningen, campus Bodø og Vesterålen, Nord universitet.
Faggruppeleder for barnehagelærerutdanning, fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag
Forsker ved senter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, SpedAims
Min forskningsinteresse retter seg mot det spesialpedagogiske forskningsfeltet, barnehagekontekst og barnehagelærerutdanning.
2023
2021
Spesialpedagogiske undervisningspraksiser i barnehagelærerutdanningen
Å analysere og endre praksis - teorien om praksisarkitekturer 2021, Universitetsforlaget: s. 70-80 Olsen, Kathrin; Hanssen, Natallia Bahdanovich
2018
Mapping inclusion of a child with autism in a mainstream kindergarten: how can we move towards more inclusive practices? 2018, International Journal of Inclusive Education: s. 1-15 Olsen, Kathrin; Croydon, Abigail; Olson, Maria; Jacobsen, Karl Henry; Pellicano, Elisabeth
2023
Et samarbeid med store gevinster 2023, Barnehagefolk: Samuelsson, Martin Per; Ingebrigtsen, Tove; Olsen, Kathrin
Forskere vil følge 200 samiske barn gjennom oppveksten 2023, Olsen, Kathrin
Forskere vil revitalisere samisk språk 2023, Olsen, Kathrin
Norske forskere vil revitalisere samisk språk 2023, Olsen, Kathrin
Dutkit bovdejit sámegielmánáid dutkámii 2023, Olsen, Kathrin
Podkast: Inkludering – Illusjon eller ambisjon? 2023, Wandem, Fredrik Solli; Olsen, Kathrin; Haug, Peder
2022
Higher Educational Policy Influence on the SEN Competence of Early Childhood Teachers in Norway 2022, Olsen, Kathrin; Hanssen, Natallia Bahdanovich
A Survey of the Views of Graduates of Early Childhood Teacher Education in Norway on Special Needs Education 2022, Hanssen, Natallia Bahdanovich; Olsen, Kathrin
2021
How Policy Affects Special Educational Needs Teaching Practices in Early Childhood Teacher Education in Norway 2021, Hanssen, Natallia Bahdanovich; Olsen, Kathrin
2020
Om å lytte til barns stemmer og opplevelser i utfordrende hverdager.
Et utviklingsprosjekt for å få frem barnas stemme – på tvers av sperrebånd, såpe og smittevern. Barns helsefremmende medbestemmelse, perspektiv og rettigheter i en global pandemi.
2020, Fløtten, Kristin Anne Østrem; Bjerknes, Cathrine; Olsen, Kathrin; Bjørnestad, Elisabeth
Studenter savner sosialt fellesskap 2020, www.forskning.no: Ingebrigtsen, Tove; Olsen, Kathrin; Børve, Elin; Engesvik, Nina Kristin
2019
International exchange of kindergarten teacher students: education of world citizens or globalised professionalisation? 2019, Isaksen, Veronica; Olsen, Kathrin
2016
Perception of support to children With Autism 2016, Olsen, Kathrin; Jacobsen, Karl Henry
Den inkluderende barnehagens tilbud til barn med diagnoser 2016, Tidsskrift for psykisk helsearbeid: Volum 12 s. 163-166 Olsen, Kathrin; Moxnes, Anna Rigmor
Mennesker med autismespekterforstyrrelser (ASD): utfordringer i tiltak og behandling 2016, Gyldendal Akademisk: Martinsen, Harald; Storvik, Sylvi; Kleven, Ellen; Nærland, Terje; Hildebrand, Katrine B.; Olsen, Kathrin
2015
2008
Autismeteamets arbeidsform Spesialisert, men nær. Autismeteamet i Nordland 2008, s. 65-92 Vea, Sven Olav; Martinsen, Harald; Olsen, Kathrin
Historien om Anders Spesialisert, men nær. Autismeteamet i Nordland 2008, s. 39-63 Myrland, Sollaug; Olsen, Kathrin; Vea, Sven Olav
Bakgrunnen for Autismeteamet - en tid med oppbygging og utfordringer Spesialisert, men nær. Autismeteamet i Nordland 2008, s. 13-37 Vea, Sven Olav; Martinsen, Harald; Olsen, Kathrin