This page is not available in English

Disputas: Dina von Heimburg

Dina von Heimburg
Disputas: Dina von Heimburg
Ph.d.-kandidat Dina von Heimburg skal holde prøveforelesning og disputas for graden Ph.d. i sosiologi ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord universitet.

Tittel på avhandlingen:

Mattering in co-creating inclusive communities – A participatory action research study on promoting health and well-being in kindergartens and communities through future-forming practices and policies

Tittel på prøveforelesningen:

The Norwegian kindergarten as an arena for co-creation: how historical and institutional contexts matter​

Tid for prøveforelesning: 10:15 – 11:15
Tid for disputas: 12:15 – 15:30
Sted: Storsalen (Levanger) og digitalt
Disputasleder: Prodekan Cecilie Høj Anvik, Nord universitet

​Bedømmelseskommisjon: 

  • ​Professor Julie Borup Jensen, Aalborg universitet (førsteopponent)
  • Professor Jill Loga, Høgskolen i Vestlandet (andreopponent)
  • Førsteamanuensis Christian Lo, Nord universitet

Veiledere: 

  • ​Hovedveileder: Professor II Asbjørn Røiseland, Nord universitet   
  • Medveileder: Professor Borgunn Ytterhus, NTNU

Sammendrag:​​​​​​​

Å fremme folkehelse og livskvalitet er en krevende prosess, der økende sosiale forskjeller fortsatt er et uløst problem. Denne avhandlingen er en offentlig sektor PhD i Levanger kommune, og er forankret i behov for kapasitetsbygging i lokalt folkehelsearbeid.

Avhandlingen følger en transdisiplinær tilnærming til å "gjøre sosiologi", med formål om å samskape livskvalitet som fellesskapsverdi. Hovedfokuset rettes mot å inkludere innbyggere som står i fare for å bli marginalisert, med sikte på å forbedre rettferdige vilkår for utvikling av befolkningens livskvalitet. Hensikten er å utforske hvordan samskaping kan gjøres sosialt inkluderende og rettferdig.

Det overordnede forskningsspørsmålet er: Hvordan kan samskaping av praksiser og kommuneplaner fremme sosialt inkluderende deltakelse og støtte rettferdig fordeling av livskvalitet i lokalsamfunnet? Forskningsspørsmålet utforskes gjennom deltakende aksjonsforskning (PAR) gjennom å anvende barnehager som plattformer for samskaping. PAR-prosessen involverte sosialt inkluderende prosesser knyttet til fremtidsformende praksiser og kommuneplaner. For å forberede PAR, ble det gjennomført en scoping review av artikler som kombinerte helsefremming og samskaping. Studien fant at en slik sammenkobling er lovende, men at den mangler teoretisk forankring. Denne sammenkoblingen ble deretter kritisk utforsket i lys av sosial rettferdighetsteori. Basert i kritikken, ble det skrevet fram et konseptuelt rammeverk for å understøtte utforsking av sosialt rettferdig samskaping. Resultatene fra PAR (som ble tematisk analysert), antyder at en "foreldredrevet" tilnærming til samskaping gir lovende resultater. Å støtte inkluderende relasjonell koordinering og kapasitetsbygging for samskaping på hverdagslivets arenaer ser ut til å være viktig for å skape sosial forandring. Avhandlingen skisserer mulige veier til å oppskalere samskaping av livskvalitet som fellesskapsverdi gjennom å fremme relasjonell velferd: en systemisk tilnærming til velferd der mennesker både blir verdsatt og samtidig tilfører verdi i et økosystem som understøtter rettferdige prosesser og resultater. En slik tilnærming bør utforskes videre gjennom eksperimentering, innovasjon og forskning.

Calendar

See all events
PhD Defence: Dhurba Adhikari
Disputation
2. May 2024

PhD Defence: Dhurba Adhikari

Auditorium Petter Thomassen (A5), Nord University, Bodø
10:15
15:00
Doctoral candidate Dhurba Adhikari will hold a trial lecture and defend his thesis for the degree Philosophiae Doctor (PhD) at the Faculty of Biosciences and Aquaculture, Nord University.
Science communication workshop
Research
Conference/seminar
Webinar
7. May 2024

Science communication workshop

Nord University, Campus Bodø, room 2448
13:00
17:00
Discuss science communication with researchers and staff from the SEA-EU universities.