Forskningsgruppen er del av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) ved Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag.
Den tematiske innretningen er praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning. Dette bidrar til at forskningsgruppen har en tverr- og flerfaglig forskningsprofil.
Gruppen har et strategisk og målrettet forskningssamarbeid med nasjonale og internasjonale fag- og forskernettverk og andre aktører. Gjennom dette bidrar gruppen til å styrke de praktiske og estetiske fagområdene og arbeidsformene i barnehage og skole gjennom å sikre forskningsbasert utdanning for lærere med praktisk og estetisk fagkompetanse.
Forskningsgruppens virksomhet er praksis- og profesjonsrettet forskning med fokus på tverrfaglighet.
Vi bygger opp under Nord universitets verdier respekt, åpenhet, nærhet og kreativitet.
Ut over å initiere, gjennomføre og formidle forskning, arrangerer forskningsgruppen seminarer og workshops. Det avholdes jevnlig forskningsgruppemøter for medlemmene gjennom året.
Ann Karin Orset, leder
Regine Vesterlid Strøm, nestleder
Roy Aksel Waade
Marit Synnøve Krogtoft
Janne Vik Lossius
Magnus Sivertsen Sørvig
Ingrid Hekneby Braseth
Ida Pape Pedersen
Rolf Martin Snustad
Ragnhild Merete Hassel
Hilde Hermansen
Solveig Salthammer Kolaas
Dag Skevik
Sveinung Næss
Hege Elisabeth Dahl Edvardsen
Roar Kristiansen
Nora Louise Thue-Prepsl
Ragna Hovig Ødegaardshaugen
Sofia Alexandra Lång
Mattias Solli
Elin Aanes (eksternt medlem)
Aase-Hilde Brekke (eksternt medlem)
Pågående forskningsprosjekter
Om prosjektet:
I forskningsprosjektet "Å gå Jul–Anders, før og nå" (prosjektperiode 2022-2025) undersøkes den lite dokumenterte tradisjonen som på folkemunne blir omtalt som «Å gå Jul-Anders». Dette er en kulturell praksis som gjennomføres årlig på den katolske St. Andersdagen 30. november i Indre Salten, Beiarn, Gildeskål og tidligere Skjerstad kommune i Nordland. Geografisk dekker dette det tradisjonelle pitesamiske bosettingsområdet, hvilket gjør det relevant også å undersøke koblingen mellom maskepraksisen «Å gå Jul-Anders» og samisk kulturarv.Den levende tradisjonen kartlegges gjennom intervjuer av eldre tradisjonsbærere og studies i lys av historiske kilder. Kunnskapen om «Å gå Jul-Anders» har siden 2022 blitt formidlet til elever ved 1.-10. trinn i form av et maske– og fortellerverksted – først som skoleutviklingsprosjet og deretter som selvstendig DKS produksjon. I verkstedet får elevene innsyn i opphavet til tradisjonen, og de får utvikle og prøve ut egne masker og kostymer. Verkstedet dokumenteres gjennom foto, video og observasjon. Intervju av lærere har blitt gjennomført i etterkant av undervisningen, og danner grunnlag for vitenskapelige artikler som planlegges publisert i 2025. Les mer om prosjektet her: https://jul-anders.no
Kontaktperson og prosjektleder: Aase-Hilde Brekke, Tara Media post@taramedia.no
Idé: Arnstein Brekke og Aase-Hilde Brekke.
Utvikling av forskningsprosjekt: Aase-Hilde Brekke (Tara Media) og Ann Karin Orset (KKO) i samarbeid.Samarbeidspartnere:
Norfar AS, Bostrøm Scenografi, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) v/ Nord universitet, Norsk Håndverksinstitutt, Beiarn Barne- og ungdomsskole, Beiarn Historielag, Pitesamisk forening, Pitesamisk museum, Misvær Oppvekstsenter, Skjerstad Oppvekstsenter, Gildeskål kommune, ICOMOS Norge.Finansiering:
Nordland fylke, Kulturdirektoratet (Norsk Kulturfond), Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), Bodø2024, DKS Nordland, Norsk Håndverksinstitutt, Tara Media, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS).Artikler:
Brekke, A-H (2023d). «Å gå Jul-Anders» - levende kulturarv i skjæringspunktet mellom religion og folklore, i Salten i Nordland. Norsk Håndverksinstitutt, 08.12.2023. https://handverksinstituttet.no/prosjekter/aa-gaa-jul-anders-levende-kulturarv-i-skjaeringspunktet-mellom-religion-og-folklore-i-salten-i-nordlandBrekke, A-H (2023e). Maske- og fortellerverksted som levende kulturarv. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), 08.12.2023.
https://kunstkultursenteret.no/ressursbase/maske-og-fortellerverksted-som-levende-kulturarv/
Avsluttede forskningsprosjekter
Stipendiat: Ida Pape Pedersen
Prosjektets tittel: Pedagogkroppen. En danse-basert studie av barnehagelærerens kroppslige profesjonskunnskap
Veiledere: Professor Tone Pernille Østern og Førsteamanuensis Ann Karin Orset
Formål: Formålet med studien er en dypere forståelse av hva barnehagelærerens kroppslige profesjonskunnskap er- og kan være, og hvordan kroppslig profesjonskunnskap utøves og aktiveres hos et utvalg barnehageansatte. Gjennom feltarbeid, intervju og danseworkshops for barnehageansatte jobber forskeren praksisnært med kropp og profesjon.
Publikasjoner: Pedersen, I.P. (2019). Med embodied pedagogy og småbarnspedagogikk på paletten – å se nyanser av rødgul farge i to (u)like fag- og forskningsfelt. På Spissen forskning/Dance Articulated, Special Issue Bodily Learning, 2019(3), 25-44
Pedersen, I., & Orset, A. K. (2020). Stunder av ingenting, der alt kan skje. Tidsskrift for Professionsstudier, 16(31), 52-61. Hentet fra https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/122757
Andre nettverk: tilknyttet forskerskolen NAFOL og forskninggruppen Bodily learning, NTNU