Palliativ behandling, omsorg og pleie 1

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

Palliasjon er aktiv behandling, pleie og omsorg for pasienter med inkurabel sykdom og kort forventet levetid. Lindring av pasientens fysiske smerter og andre plagsomme symptomer står sentralt, sammen med tiltak rettet mot psykiske, sosiale og åndelige/eksistensielle problemer. Målet med all behandling, pleie og omsorg er best mulig livskvalitet for pasienten og de pårørende. Palliativ behandling og omsorg verken fremskynder døden eller forlenger selve dødsprosessen, men ser på døden som en del av livet. For å ta studiet, er det en fordel å ha arbeidet med pasienter i siste fase av livet.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om begrepet grunnleggende palliasjon og den palliative pasienten
  • har avansert kunnskap om lindrende behandling og hospice filosofien
  • har avansert kunnskap og forståelse for den syke og deres pårørende, og hvordan det kan oppleves å leve med en alvorlig inkurabel kreftsykdom
  • har avansert kunnskaper om smertefysiologi og kartlegging av smerter
  • har avansert kunnskap om forebygging og lindring av lidelsen gjennom sykdomsforløpet, og ved livets slutt
  • har avansert kunnskap om betydningen av samarbeid og samhandling mellom ulike yrkesgrupper og de ulike nivå i helsetjenesten i det palliative arbeidet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om betydningen av relasjonskompetansen og kommunikasjonsferdigheter i utøvelsen av palliativ omsorg og pleie
  • kan anvende kunnskap og reflektere over etiske problemer og dilemmaer ved livets slutt
  • kan søke og anvende litteratur i relevante fag base, analysere ulike teorier og kan følge prinsippet for akademisk skriving

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre gruppeoppgaver, i tråd med etiske krav, studiemetodiske krav og krav til akademisk skriving
  • kan reflektere over pasientens eksistensielle utfordringer som lidelse, mening og håp

Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng innen helse- eller sosialfag som er aktuell for arbeid med palliasjon, for eksempel sykepleier, sosionom, fysioterapeut, ergoterapeut eller vernepleier.

Rangering på bakgrunn av vektet karaktersnitt av opptaksgrunnlaget. Emner med «Bestått» eller «Godkjent» inkluderes ikke i beregning av gjennomsnittskarakter.

Studiet gir kompetanse til å arbeide med mennesker som har alvorlig, inkurabel kreftsykdom innenfor kommune- og spesialisthelsetjenesten.
Studiet kan inngå som fordypning i blant annet Master i klinisk sykepleie ved Nord universitet.

Det er tre samlinger: To samlinger á tre dager, og en samling á to dager.

Samlinger høsten 2024 (med forbehold om endringer):

Uke 37: 9. - 11. september (3 dager)

Uke 40: 30. september - 2. oktober (3 dager)

Uke 43: 21. - 22. oktober (2 dager)

Hjemmeeksamen: Uke 48 - 49

Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. Studentene må ha egen pc.

Arbeidskrav og individuell hjemmeeksamen.
Arbeidskravene forutsetter at studentene møter på samlingene.
Det er tre obligatoriske arbeidskrav. De to første arbeidskravene er i gruppe, og det tredje
er individuell innlevering.

Alle delene beskrevet under må være godkjent eller bestått for å få endelig karakter i emnet.

Samensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Arbeidskrav, gruppe, hospice filosofi -kreft, omsorg og palliativ omsorg i sin alminnelighet, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Arbeidskrav, gruppeoppgave -symptomlindring, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Arbeidskrav, individuell innlevering, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Hjemmeeksamen, individuell, 2 uker, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .
Individuell hjemmeeksamen over to uker
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det er ikke praksis i studiet.