Faggruppe Økologi

Økologigruppa har fem forskningsenheter med avansert kunnskap om den grunnleggende funksjonen til høybreddeøkosystemene, på land, i fjordene og i havvann.

Den tverrfaglige forskningen til gruppen vår legger vekt på ny teknologi for å forbedre forståelsen av økosystemresponser på miljøendringer.

Fellestemaet er å relatere tradisjonelle økologiske observasjoner til genetikk på molekylært nivå.

Temaer av interesse inkluderer klima og menneskeskapte påvirkninger, for eksempel av utnyttelsesstrategier, på den genetiske utviklingen og populasjonsdynamikken i terrestriske og marine organismer.

Undersøkte organismer inkluderer ulike fugler og landpattedyr, karplanter, moser og lav, marine fisk og bunndyrarter, dyreplankton og sjøgress og andre nøkkelarter i terrestriske og marine habitater. Næringsnett og andre relasjoner mellom disse artene er av interesse.

Gruppen gir innsikt i sentrale biologiske prosesser, distribusjonsdynamikk for arter og habitater, samt menneskeskapte påvirkninger på biologisk mangfold i kystsoner og terrestriske økosystemer.

Faggruppeleder: Vigdis Tverberg

Forskningsområder

• Benthos økologi
  • Terrestrisk økologi
  • Biofysiske interaksjoner
  • Marin molekylær økologi
  • Biologisk mangfold og biogeografi

Les mer om faggruppa på engelske sider

Utvalgte forskningsprosjekt

• Kvaliteten på havbunnens habitat er et viktig barometer for marine økosystemers helse. For å kunne måle kvaliteten nøyaktig vil GEANS (Genetic tools for Ecosystem health Assessment in the North Sea-region) mainstream implementering av raske, nøyaktige og kostnadseffektive DNA-baserte vurderinger. Dette vil gjøre det mulig for nasjonale myndigheter å forbedre forvaltningen av menneskelige aktiviteter og beskyttelsen av det marine miljøet over hele Nordsjøregionen på en transnasjonal sammenhengende måte.

GEANS vil gjennomføre pilotstudier vedrørende miljøkonsekvensvurderinger (fornybar energi, akvakultur og sandutvinning og supplering), og vedrørende overvåking i forhold til europeiske direktiver (ikke-urfolksarter og harde substrater). Disse pilotene vil bli gjennomført i nært samarbeid med interessenter.

GEANS er et europeisk forskningsprosjekt (Interreg North Sea Project GEANS), koordinert av Flanders Research Institute for Agriculture, Fisheries and Food (ILVO). Forskere fra alle nordsjølandene deltar.

• MPA (Marine Protected Areas) Europe vil kartlegge de optimale plasseringene for marine verneområder i europeiske hav.

Ved å bruke et helhetlig spekter av tiltak som inkluderer spekteret av biologisk mangfold fra arter til økosystemer, inkludert habitater, vil områder bli prioritert ved hjelp av systematisk programvare for bevaringsplanlegging.

Dette muliggjør alternativ vekting av variabler og flere scenarier og støtter dermed bredere marin arealplanlegging. Prosjektet er finansiert av Horizon Europe.

• I REINCAR bruker prosjektteamet en helhetlig tilnærming for å studere hvordan dyrekadaver påvirker miljøet deres (fra jordbiogeokjemi til vegetasjon og virveldyrsamfunn) og økologiske prosesser og mekanismer (f.eks. fryktøkologi, endozooki).

• Taiga-bønnegåsen (Anser fabalis fabalis) er beskyttet under flere internasjonale dyrelivsavtaler. Viktige hekke- og myteområder for en liten bestand av denne underarten finnes i den nordlige delen av Trøndelag fylke. I samarbeid med vernemyndighetene har vi siden 2010 studert denne populasjonen ved hjelp av GPS-baserte radiosendere og genetiske markører. Hovedmålet er å samle informasjon som kan brukes i et verneperspektiv. Prosjektet er et samarbeid med forskere ved NINA Trondheim og SLU i Sverige.