Velg rett publiseringskanal og unngå svindel

Før publisering bør du blant annet tenke gjennom hvilken kanal du vil publisere i, undersøke hvilke krav som stilles fra forskningsfinansiører og sørge for å unngå såkalte røvertidsskrift/-utgivere.

Målgruppe​

• Hvem er målgruppa for publikasjonen din?
  • Hvor publisererer fagfellene dine?
  • Hvor publiserer andre eksperter innenfor ditt fagfelt?
  • Hva er relevante tidsskrift for de forskningsresultatene du vil publisere?​​

Krav til vitenskapelighet

• Sjekk tidsskriftet/utgiveren i Kanalregisteret til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) dersom du vil sikre at publikasjonen blir poenggivende. Tidsskrift og utgivere i Kanalregisteret er også kvalitetssikret
  • For at en publikasjon skal regnes som vitenskapelig i henhold til instruksen for NVI-rapportering, må publikasjonen oppfylle følgende krav:
    • presentere ny innsikt
    • ha en form som gjør resultatene etterprøvbare eller anvendelige i ny forskning
    • være på et språk og ha en distribusjon som gjør den tilgjengelig for de fleste forskere som kan ha interesse av den
    • være publisert i en publiseringskanal (tidsskrift, serie, bokutgiver, nettsted) med rutiner for fagfellevurdering

Krav om åpen tilgang (open access)

Nord universitets open access (OA)-policy (PDF) gir retningslinjer for hvordan Nords forskere skal gjøre sine vitenskapelige tidsskriftartikler åpent tilgjengelig. I tillegg har den norske regjeringa og mange forskningsfinansiører krav om åpen tilgang. Disse kravene kan oppfylles ved å publisere åpent på utgivers plattform og/eller ved å egenarkivere i et åpent vitenarkiv.

Åpen publisering på utgivers plattform kan innebære at forfattere må betale en publiseringsavgift (Article Processing Charge, APC). Dersom tidsskriftet er et rent OA-tidsskrift eller inngår i en OA-publiseringsavtale, kan Nord universitet potensielt dekke kostnadene. Les mer om hvordan du kan finne ut om Nord universitet støtter OA-publisering i ditt valgte tidsskrift på nettsida om åpen publisering.

​​​Unngå svindel

De siste årene har vi sett flere tilfeller av svindel gjennom såkalte røvertidsskrift eller -utgivere. Mange åpne tidsskrift dekker kostnader gjennom publiseringsavgift (Article Processing Charge, APC). Useriøse aktører utnytter dette ved å etablere såkalte røvertidsskrifter som tar seg betalt for tjenester de ikke leverer (f.eks. tilstrekkelig fagfellevurdering). I nyere tid har useriøse aktører også etablert seg med såkalte «vitenskapelige» konferanser. Fellestrekk for både tidsskrift, utgivere og konferanser er at de ikke følger krav til kvalitetskontroll i forskninga.

• Sjekk at tidsskriftet er kvalitetssikret av en fagkomité. Tidsskrift bør være godkjent på nivå 1 eller 2 i Kanalregisteret til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Legg merke til at det er mulig å nominere titler for vurdering – da undersøker HK-dir tidsskrift for deg.
    • Sjekk Directory of Open Acess Journals (DOAJ) – her er tidsskriftene kvalitetssikret av medlemmer i DOAJ-redaksjonen.
    • Sjekk med kollegaer: Har andre erfaring fra publisering i dette tidsskriftet, eller leser de det jevnlig?
    • Sjekk Liège Universités Compass to Publish (betaversjon), et verktøy for å vurdere om OA-tidsskrift er ekte eller om det er røvertidsskrift.
    • Se nettstedet Think. Check. Submit for mer omfattende informasjon om røvertidsskrift.
    • Mange av de useriøse aktørene er svært aktive med hensyn til å kontakte forskere med tilbud om publisering.
    • Søk på nettet etter tidsskrifttittel og begrepet «predatory».
    • Sjekk de nasjonale forskningsetiske komiteenes Ti tips for å unngå røvertidsskrift.
    • Sjekk at utgiver er kvalitetssikret av en fagkomité. Utgiver bør være godkjent på nivå 1 eller 2 i Kanalregisteret til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Legg merke til at det er mulig å nominere titler for vurdering – da undersøker HK-dir utgiver for deg
    • Sjekk Directory of Open Access Books (DOAB) - DOAB har oversikt over seriøse forlag som gir ut åpne bøker (merk at DOAB ikke er komplett)
    • Sjekk med kollegaer: Har andre lest bøker eller bokkapitler av denne utgiveren eller erfaring fra publisering med denne utgiveren?
    • Se nettstedet Think. Check. Submit for mer omfattende informasjon om røverutgivere
    • Søk på nettet etter utgiver og begrepet «predatory»
    • Sjekk med kollegaer, har andre erfaring fra å delta på den aktuelle konferansen?
    • Se nettstedet Think. Check. Attend for mer informasjon om hvordan avsløre svindelkonferanser
    • Mange av de useriøse aktørene er svært aktive med hensyn til å kontakte forskere med tilbud om deltakelse
    • Søk på nettet etter konferansenavn, arrangørnavn m.m.