Paramedisin - Opptaksprøve om fysisk egnethet og styrke

Det kjøres opptaksprøve for alle tilbydere av paramedisinutdanning i Norge våren 2024.
Illustrasjonsbilde for den fysiske opptaksprøven.

Det er krav om bestått fysisk opptaksprøve.

Arbeidet som paramedisiner medfører daglig gjentatte fysiske belastninger og arbeid under alle værforhold i alle former for terreng. Fysisk egnethet og styrke er dermed en nødvendig forutsetning for yrket.

Derfor gjennomføres det standardiserte fysiske tester ved alle læresteder for bachelor paramedisin. Du kan selv velge hvilket av disse stedene du ønsker å ta testen ved. ​

Ps. Det har vært stor strykprosent ved denne prøven. Mange har strøket fordi de ikke har satt seg inn i den godt nok på forhånd. Det anbefales på det sterkeste at du allerede tidlig tester om du er i fysisk form til å bestå prøven. Husk å prøve ut øvelsene slik som beskrevet nedenfor, så nøyaktig som mulig. Dersom du er i tvil om du vil klare det; tren på øvelsene jevnlig helt fram til prøven.
Opptaksprøven foregår i Bodø.

Gjennomføringsplan fysisk opptaksprøve

Velg selv tid og sted for opptaksprøven

Du skal bare å ta opptaksprøven en gang ett sted selv om du har søkt paramedisinstudiet flere steder. Du kan velge å ta opptaksprøven ved et annet studiested enn du har søkt til.

Tid og sted for opptaksprøve 2024:

Prøven gjennomføres i Namsos og Bodø i uke 25, på følgende datoer:

• Mandag 17. juni
  • Tirsdag 18. juni
  • Onsdag 19. juni

Nøyaktig tid og sted oppdateres her så snart dette er avklart.

Andre tilbydere der man kan avlegge opptaksprøve:

• OsloMet
  • Universitetet i Tromsø
  • NTNU, studiested Gjøvik
  • Universitetet i Stavanger
  • Høgskolen i Molde

Eventuelle kostnader til reise/opphold må du dekke selv.

​Søkere må selv melde seg på til opptaksprøve via vårt felles elektroniske påmeldingssystem, som vil legges som lenke på denne siden. Påmeldingsportalen er åpen i perioden 30. april kl. 00.00 til 15. mai kl. 09.00. Etter dette er det ikke mulig å melde seg opp til prøve.

Meld deg på her: ​https://student.oslomet.no/paramedisin-opptaksprove-pamelding

Praktisk informasjon

Ved Nord universitet har påmeldingen vært noe ujevnt fordelt mellom de oppsatte tidspunktene. Ved liten påmelding kan det derfor bli aktuelt å slå sammen puljer, hvilket medfører at noen får endret tidspunkt. De berørte vil i så fall få beskjed om dette pr. e-post innen 1 uke etter påmeldingsfristen.

Nb. Dersom du skal kjøpe flybillett og/eller gjøre bindende avtaler med arbeidsgiver for å få avlagt prøven, ber vi deg om å vente i en uke etter påmeldingsfristen med å gjøre dette. På den måten unngår vi at påmeldte påføres økonomiske tap eller andre ulemper.

Øvelser under prøven

3000 meter

• Avholdes på løpebane utendørs, så fremt ikke været gjør det uforsvarlig.
  • Dersom testpersonen opplever stort ubehag under testen skal testingen umiddelbart avbrytes.
  • Vurdering: For bestått resultat må testpersonen ha løpt 3000 meter innen 16 minutter

Knebøy

• Testpersonen skal ha en oksygensekk på ryggen tilsvarende 10 kg, og kettlebells tilsvarende 3 kg i hver hånd.
  • Avstanden mellom føttene skal være en skulderbredde.
  • Bøy ned i hoftene og knærne. Hofteledd skal være lavere enn kneledd.
  • Armene holdes i valgfri posisjon, men kettlebells skal ikke berøre gulvet i nedre stilling.
  • Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre 20 repetisjoner i henhold til beskrivelsen ovenfor.

Planken

• Bare tærne og underarmene skal være i kontakt med underlaget. Armene skal peke fremover.
  • Når du løfter knærne fra underlaget og kroppen er strak fra ankler til nakke, starter tidtakingen.
  • Du skal holde kroppen strak i 60 sekunder uten å løfte eller senke baken eller bøye knærne.
  • Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre testen i henhold til beskrivelsen ovenfor

Sit-ups

• Utgangsstilling er liggende på ryggen med leggene på step-kasse med 90 grader i hofte- og kneledd.
  • Kontrolløren holder beina fast.
  • Hendene skal holdes på hodet slik at fingrene møtes bak hodet under hele øvelsen.
  • Hendene (fingrene) skal helt berøre gulvet i nedre stilling.
  • I øvre stilling skal vekselvis høyre og venstre albue berøre innsiden av motsatt kne.
  • Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre 10 repetisjoner til hver side i henhold til beskrivelsen ovenfor, til sammen 20 repetisjoner.

Egenerklæring på svømmeferdigheter

Dette skjema får du utlevert først ved oppmøte til den fysiske opptaksprøven. Ved å signere det bekrefter du at du behersker å:

• hoppe/stupe ut på dypt vann
  • dykke fra overflaten/svømme under vann
  • svømme på mage og rygg
  • puste avslappet og rytmisk tilpasset svømmeart
  • rulle fra mage til rygg, og omvendt
  • flyte med så lite bevegelse som mulig

Du fyller ut skjemaet og leverer det på stedet.

Helsekrav for utrykningskjøring

Arbeidsgivere vil forutsette at den ferdig utdannede paramedisiner ved tilsetting oppfyller Helsekrav for utrykningskjøring, kode 160 (tilsvarende for klasse D).