Personvernerklæringer UB

Lenker til personvernerklæringer og informasjon om tjenester som benyttes ved universitetsbiblioteket ved Nord universitet der personopplysninger blir samlet inn. Erklæringene inneholder opplysninger du har krav på når det blir samlet inn opplysninger (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1.ledd).

Biblioteksystemet ALMA

For å kunne være låntaker ved UB må en del personopplysninger registreres i vårt biblioteksystem Alma, et system som leveres av firmaet ExLibris, en del av tjenesteleverandøren Clarivate. Vi registrerer navn, studentnummer/ansattnummer, adresse, telefonnummer og e-postadresse. Dette trenger vi for å kunne komme i kontakt med deg ved behov, for eksempel sende deg hentebeskjeder eller purringer.  Tjenesten tillater ikke behandling av personsensitive opplysninger.

Brage – konsortiet

NordOpen Research Archive er Nords lokale instans av Brage. Brage er en tjeneste for tilgjengeliggjøring av institusjonens forsknings- og studentarbeider. Det kan også brukes for å gi åpen tilgang til rapporter, datasett, filmer og annet materiale produsert ved institusjonen.

Browzine

BrowZine er en tjeneste som gir deg enkel tilgang til e-tidsskrifter som Universitetsbiblioteket abonnerer på. BrowZine er tilgjengelig for studenter og ansatte ved Nord. Det er frivillig å bruke BrowZine. Universitetsbiblioteket samler ikke inn personopplysninger om deg når du bruker denne tjenesten. Informasjonen du oppgir til BrowZine blir lagret på servere i USA. Vi gjør deg oppmerksom på at ved å bruke tjenesten godkjenner du personvernerklæringa til BrowZine

Cristin

Cristin er en felles nasjonal løsning for dokumentasjon, arkivering og tilgjengeliggjøring av forskningsresultater. Forskere som krediterer Nord universitet i vitenskapelige publikasjoner skal registreres i Cristin. Dette innebærer at personopplysninger (inkl. personnummer) lagres i systemet (se punkt 4 i personvernerklæringen).

EndNote

Referanseverktøyet EndNote er tilgjengelig for studenter og ansatte ved Nord universitet. Det er frivillig å bruke EndNote. Vi gjør deg oppmerksom på at ved å bruke tjenesten godkjenner du villkårene til EndNote, samt Personvernerklæring for EndNote.

EZProxy

EZproxy benytter FEIDE som autentiseringsløsning, og lagrer informasjon om din brukersesjon i 6 mnd før den slettes. Informasjonen om din nettrafikk blir ikke delt med en tredjepart. Følgende informasjon lagres:
• IP-adressen til enheten du benytter for å koble deg til tjenesten
• Nettadressen til den elektroniske ressursen du ønsker å benytte
• Dato og klokkeslett for tilkobling
• HTTP-metode, HTTP-kode og svartid for tilkobling
• Sesjons-ID generert av EZproxy
• Brukernavn for din konto hos Nord

Discoverysystemet Oria (Primo)

Personopplysninger benyttes i forbindelse med bestilling og fornying av lån, samt andre funksjoner som å lagre søk. Tjenesten gir brukeren funksjonalitet for søk og filtrering, oversikt over bestillinger, aktive og historiske lån, utestående krav, blokkeringer og meldinger fra biblioteket. Brukeren kan lagre søk og trefflister. En anonym bruker (ikke innlogget) kan søke i Oria, men for å bestille/låne ressurser må bruker være autentisert i tjenesten og registrert som låntaker i Alma. Ved anonym bruk lagres ikke data i tjenesten, med unntak for teknisk logg og statistikk knyttet til utførte søk. Tjenesten tillater ikke behandling av personsensitive opplysninger.

Leganto

Tjenesten består av et pensumlistesystem som er integrert med plattform for bibliotektjenester (Alma). Tjenesten utvider biblioteksystemet med funksjoner for vedlikehold og tilgjengeliggjøring av pensumlister knyttet til undervisningsemner ved Nord universitet. Personopplysninger er nødvendige for tilgang til materiale på pensumlister, lage egne notater i pensumlistene (ansatte/studenter) samt det å kunne opprette/vedlikeholde pensumlister (ansatte).

Zotero

Nord gjør referanseverktøyet Zotero tilgjengelig for studenter og ansatte. Det er frivillig å bruke Zotero. Vi gjør deg oppmerksom på at ved å bruke tjenesten godkjenner du vilkårene til Zotero (legg merke til punkt to [formulering klippet fra UiT]) og informasjonen du oppgir til Zotero blir lagret på servere i USA. Zotero kan brukes til å håndtere grønne data av ikke-sensitiv art. Intervjuopptak, filer som inneholder personopplysinger og tilsvarande skal lagres på annet vis.