Else Marie Lysfjord
Jeg er førsteamanuensis i psykisk helsearbeid ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap.
Jeg har en bachelorgrad i sykepleie, videreutdanning innen tverrfaglig psykisk helsearbeid og rus og avhengighetsproblematikk. Jeg har en tverrfaglig mastergrad i psykisk helsearbeid og en doktorgrad i psykologi fra NTNU, som omhandler psykisk helse blant barn og unge. Jeg er engasjert i fagfeltet psykisk helse, rus og avhengighet og er med i landsstyret i SPoR, som er NSFs faggruppe for dette fagfeltet. Jeg er også engasjert i sykepleierledelse.
Mitt fagfelt er psykisk helsearbeid, og jeg er opptatt av at forskning skal bidra til utdanningskvalitet og ha betydning for utvikling av tjenestene.
Jeg underviser i hovedsak i tema som er knyttet til psykisk helse, barn- og unge, helsefremmende arbeid, etikk og kommunikasjon. Jeg er opptatt av student aktiv læring i ulike former og har bred erfaring innen simulering i psykisk helsefeltet. Jeg veileder også studenter i praksis, på ulike skriftlige arbeider som bachelor- og masteroppgaver.
Mine forsknings interesser er knyttet til psykisk helse, helsefremming, ledelse i helsetjenesten og utdannings forskning. Jeg er delaktig i flere forskningsprosjekter:
I prosjektet " Samhandling om Simulering " samarbeider vi med praksisfeltet og studenter med å prøve ut et modell for simulering i praksisstudier ( Psykiatri, medisin og kirurgisk praksis) for bachelor studenter. I dette prosjektet har vi samlet data og forsker på studenter og praksisveilederes erfaringer knyttet til in-situ simulering i praksis.
NSF " Mentorprgrammet for nye ledere". Dette er et satsningsområde for NSF, hvor en har prøvd ut en modell med mentorering i psykisk helsefeltet for ledere. Jeg har deltatt i forskningsgruppen som følger dette prosjektet med forskning.
I prosjektet " Temakort som student aktiv metode" har vi i teoriemnet prøvd ut student aktive metoder. Det er også følge forskning knyttet til dette prosjektet.
I mitt doktorgradsarbeid forsket jeg på forekomst av depressive plager blant barn og unge i alderen 11-14 år, samt knyttet til deltakelse i fysiske og kulturelle aktiviteter.